Vering

Dit is een algemene pagina.
Je kan ook direct naar Verlagen
of naar Schokbrekers voor info en recensies van wat schokbrekers.

Vering zorgt ervoor dat je wielen de grond blijven raken terwijl jij rustig in je auto zit.
Handig, want als je uit je stoel stuitert is het lastig sturen.

Maar ja, wat de één als prettig ervaart, is voor een ander weer te hard of juist te zacht…..
Daar is ie weer: het is zooooo persoonlijk dat een advies niet te geven is; je vering moet bij je passen.

Gelukkig heb je een MX5; de auto die alles kan 😀
Het onderstel van je MX5, of het nu een NA/NB/NC of ND is, is zó goed dat je daadwerkelijk met je vering kan spelen totdat het precies is zoals jij wilt.

Voor de rijder die zich niet in de techniek wil verdiepen maar toch een advies wil voor nieuwe vering op zijn mx5:

Ben je tevreden over de vering zoals die standaard op je MX5 zit: vervang het dan door hetzelfde.

Never change a winning team tenslotte, en standaard is voor de prijs prima spul.
Helaas worden de standaard dempers niet voorgemonteerd met veren geleverd, dus moet de oude vering uit elkaar gehaald worden, de veren overgezet naar de nieuwe dempers, en het geheel weer op de auto. Extra werk, en dus extra kosten.

Ben je niet helemaal tevreden over de standaard vering of denk je dat het voor jouw voorkeuren wellicht beter kan..


Je hebt een sportauto, dus van de fabriek uit gaat men er van uit dat je de weg ook wilt voelen, want om te sporten is dat belangrijk.
De sportievelingen weten nu wel wat ik bedoel.
Maar het is ook een fenomenale toerauto, en die mensen willen vaak lang in de auto zitten en al rijdend foto’s kunnen nemen (de passagier uiteraard).

En daarnaast, geen dag is hetzelfde: de Stelviopas oprijden terwijl je foto’s neemt is leuk op zaterdag, maar op zondagochtend diezelfde pas eens wat vlotter doen óók…..
Dat moet met dezelfde auto wel goed en veilig kunnen toch?

Nou, dat kan.

De vering die Mazda levert kan dat allemaal zolang je het sporten niet al te serieus doet of comfort niet als zaligmakend ziet; je hebt één stand in je vering/demping, en daar moet je het mee doen:

Standaard Mazda NA schokbrekers na hun eerste leven

Gelukkig zijn er heel veel alternatieven te koop waarbij je voor de demping niet gebonden bent aan een enkele stand, en dat is dan ook een aanrader wanneer je vering aan vervanging toe is en je de vering wel graag persoonlijker wilt, of als je dus soms wel wat serieuzer wilt sporten met je MX5. Hier onder zie je 3 voorbeelden, er zijn 10-tallen veringsets van bijna evenveel fabrikanten…. we moesten wat kiezen en deze hebben we positieve ervaring mee.

Je kan schokdempers kopen die speciaal voor comfort of racen gebouwd zijn, maar er zijn ook goede “allrounders” die je keuze bieden tussen “vliegend tapijt” voor je fotosessies op de bergpas en “plank” voor je trackday’s en dan tussenstanden voor al die andere momenten, zonder dat je auto op de brug hoeft.

De stelregel is: comfort = ongelijk aan stabiliteit.


En: hoe hoger de snelheid die je wilt rijden, hoe hoger de stabiliteit van je auto zal moeten zijn om controle te kunnen houden.

Een 2CV of Toyota Yaris is super comfortabel, maar op hogere snelheden over een weg met wat achterstallig onderhoud geeft die auto je nu niet het gevoel dat je maximaal contact met het asfalt hebt.
Dat klopt ook, hij veert ver in en uit over onregelmatigheden in de weg, en tijdens het uitveren staat er verdraait weinig druk op die wielen. Als je op zo’n moment van uitveren moet sturen….. heb je weinig druk, dus ook weinig grip.
Een MX5 is relatief licht waardoor de vering extra veel invloed heeft op de grip.

Vering voor een auto bestaat uit twee delen: vering en demping.


De veren bepalen hoe veel kracht nodig is om je wiel daadwerkelijk te laten bewegen ten opzichte van de auto, de demping stopt vervolgens die beweging zodat de boel weer stabiel wordt.
De samenwerking tussen die twee bepaald alles en je kan daarom ook niet willekeurige veren en dempers combineren; ze moeten op elkaar afgestemd zijn.

Voor dezelfde auto (MX5 natuurlijk) heb je zwaardere veren nodig als je de auto zwaar (echt sportief) belast, en lichtere voor als je “normaal” doet.

De veren bepalen hoeveel kracht je kan verwerken en dus aan hoeveel kracht je je auto bloot kan stellen.
Hoe sterker de veer, hoe meer werk je banden zullen moeten gaan doen, en hoe minder je wielen zullen bewegen (in- en uitveren), dus hoe preciezer de auto zal reageren op de uitlijning.
Met de dempers stel je af hoe snel en daarmee hoever die bewegingen dan kunnen gaan: hard is traag en weinig, zacht is snel en veel.

Wil je comfortabel en stabiel rijden, dan heb je goeie sterke veren nodig die de auto makkelijk kunnen dragen, en dempers die genoeg vrijheid geven voor beweging, maar niet zo veel dat de auto gaat rollen of lang blijft in- en uitveren en daardoor instabiel wordt.

Wil je zo hard mogelijk over een circuit, dan heb je echt supersterke veren nodig, want in iedere bocht zullen je veren ook de extra druk van de g-kracht (middelpuntvliegende kracht) op moeten vangen.
En je dempers zullen overeenkomstig sterk moeten zijn zodat de auto niet te snel rolt, maar zo stabiel mogelijk houdt.

De demping kan je bij de betere schokbrekers ook afstellen, zodat je het gedrag van je vering verder af kan stellen op de omstandigheden.

Al met al is de juiste vering uitzoeken wel een mooie puzzel, waar je veel kennis en ervaring in kwijt kan.
Het vervelende is weer dat er heel veel fabrikanten zijn, met ook weer verschillende productlijnen, dus er valt te veel te kiezen……, luxe problemen 🤣.

Wij helpen je graag met uitzoeken van je nieuwe schokbrekers, en stellen je auto daarna ook voor je af zodat hij doet wat je wilt.
En…. we brengen ook je kennis op peil zodat je zelf veilig met je vering kan spelen als je dat wilt zonder dat de afstelling verloren gaat.

De wegligging van je auto is voor je plezier en je veiligheid. Dat is geen van beiden te vertalen in geld en zo ongeveer het belangrijkste aan je hobby: de MX5. Dus kan je het eigenlijk alleen maar fout doen, het moet perfect anders geeft je auto je niet het plezier waar je hem voor hebt.
Jij doet dit één keer of hoogst zelden, wij doen het vaak, soms zelfs dagelijks. En voor verschillende type mensen, daarom leveren we alleen maar maatwerk.
Dus kom naar Hattem met je auto.
Wij weten welke vragen we je moeten stellen, we kunnen inschatten hoeveel werk je auto hiervoor vraagt, en kunnen je de juiste spullen adviseren zodat je niet te veel uitgeeft.