Koppeling

Wanneer heb ik eigenlijk een nieuwe koppeling nodig?

Is de koppeling moeilijk te doseren, of is het aangrijp punt moeilijk te voelen?
Of: je toerental schiet omhoog tijdens vol gas en je auto accelereert toch bijna niet?

Dan kan het zijn dat je koppeling versleten is en toe is aan vervanging.

Maar… het pedaal is goed af te stellen, dus kan het met een afstelbeurt en eventueel verse hydraulische olie allemaal weer prima werken.

Hoeveel kilometer een koppeling meegaat is niet met goed fatsoen te zeggen.
Het hangt helemaal af van jouw manier van rijden en dat van de vorige eigenaren.
Maar dan ook van de omgeving waarin je hem gebruikt en het doel waarvoor.
Kortom, een koppeling gaat net zolang mee als de omstandigheden het toelaten en er is echt geen richtleeftijd voor aan te geven.

What’s in the job


of wat doen jullie eigenlijk als ik mijn auto breng voor een nieuwe koppeling?

Je kan er zeker van zijn dat we je auto met respect behandelen, met jouw doel voor
de auto in het achterhoofd. Dat als eerste.

Eerst een inspectie van je auto en het koppeling systeem.
Blijkt bij de inspectie alles normaal, dan zijn de te vervangen onderdelen:

  • Koppeling
  • Drukplaat
  • Vliegwiel vlakken
  • Vliegwiellager
  • Versnellingsbak olie
  • Uitlaat pakking

De volgende drie onderdelen zijn niet altijd nodig, dit verschilt per auto:

  • Keerringen
  • Druklager
  • Hulpcilinder
  • Vliegwiel/lager
  • Schakel manchetten

Wat kost dat?

Deze klus kost bij ons misschien niet minder dan bij anderen,
maar je krijgt wél veel meer dan waar dan ook.
Hoe ouder de auto, hoe meer kans je hebt dat bijkomende ouderdomsprobleempjes extra tijd in beslag nemen.
Reken op 5 uur werk + de onderdelen. We doen het vaak, zijn er snel in en proberen het goed, maar ook snel te doen, en rekenen dan ook minder.


Hoe gaat dit in zijn werk:
Met bloed, zweet, olie en volharding: 🙂

We beginnen met het aftappen van de versnellingsbakolie. Dan demonteren we het eerste deel van de uitlaat om meer werkruimte te creëren.
Daarna halen we het power plant frame en de versnellingsbak los en leggen die apart.

Dan is het tijd om de drukplaat, de koppeling zelf en het vliegwiel te demonteren.
We inspecteren de krukas keerring en kijken of er lekkage is, of op ouderdomsverschijnselen.
Die keerring zit zoals je nu merkt heel diep verscholen en heeft niet het eeuwige leven.
Maar als hij begint te lekken is je mooie nieuwe koppeling al heel snel weer onbruikbaar.
Dus in geval van twijfel vervangen we die direct, zo is dat stukje waarschijnlijk voor de
levensduur van je koppeling weer goed.

Het vliegwiel laten we altijd vlakken, heel soms moet het zelfs vervangen worden.
De NC is extreem gevoelig voor een vliegwiel wat niet 100% is, in die auto voel je het direct als de nieuwe koppeling niet heel netjes geplaatst is. (maakt voor ons niet uit, wij werken altijd zo netjes mogelijk 😁)

Zodra het vliegwiel en nieuwe lager weer gemonteerd zijn kan je nieuwe koppeling
met de drukplaat geplaatst worden.
Dit is een van de echt specialistische werkjes: de koppeling moet absoluut 100% gecentreerd ten opzichte van de motor en de versnellingsbak gemonteerd worden.
Iedere afwijking, hoe klein ook, merk je. Misschien niet direct, maar na een paar duizend kilometer zeker.
Ik zal je de details besparen, maar we repareren nogal eens een MX5 waarvan de koppeling
eenvoudig niet goed genoeg gemonteerd is.

Nu kunnen we de rest weer zorgvuldig terug monteren.
Eerst de versnellingsbak en het powerplantframe.
We zorgen er voor dat het powerplantframe spanningsvrij onder de auto hangt.
Dit heeft grote invoed op het weggedrag van de auto en krijgt eigenlijk zelden de aandacht
die het verdiend. De uitlaat komt weer terug en de versnellingsbak krijgt mooie verse olie.

Het hydraulische systeem word gevuld met nieuwe olie en uitgebreid ontlucht.
Vervolgens stellen we het koppelingspedaal zo af dat het aangrijppunt van de koppeling
precies op de juiste plek ligt en jij weer heel zeker en precies je koppeling kan bedienen.

Geen klus is klaar zonder dat we tevreden terugkomen van een testrit.