Onze circuit-NA

  • 1.6 NA uit 1993 met door ons zelf gereviseerd blok met race-krukaslagers.
  • TRS rolkooi, op maat voor een hard-top
  • GAZ schokbrekers
  • verlaagd vloergedeelte voor de stoelen
  • polycarbonaat zijruiten
  • Megasquirt III ECU
  • Kraken top mount turbo spruitstuk
  • Garret 2554R turbo
  • Pierburg elektronische boost-controller
  • 3″ downpipe
  • Air to air intercooler
  • van bekrachtiging ontdaan stuurhuis, en aangepast aan de verlaging van het chassis
  • 52mm aluminium koelwater radiator
  • cold-air inlaat
  • 240 krukas PK (voorlopig)
  • 270 krukas NM (voorlopig)
  • Wilwood remcilinders

De dag dat we het huurcontract voor de garage tekende, besloten we gelijk dat “Rees” nu echt een volbloed circuitauto zou worden.
Niet alleen voor ons plezier 😇, maar vooral bedoeld om klanten te laten zien wat een NA nu eigenlijk kan. De uitlijning staat op maximum grip voor semi-slicks en de motor hebben we met de Megasquirt getuned op “lekker veel power en heel blijven”. We persen er dus niet alles uit wat er mogelijkerwijs in zit, maar dit is zeker indrukwekkend.
Wanneer we op Assen gereden hebben weten meer van het vermogen, op Meppen kom je niet lang genoeg in het top-vermogen gebied om een meting te doen.
De 240/270 passen we na een dagje Assen aan.

Normaal is een circuitauto gestript van alles wat je niet nodig hebt. Maar Rees is eigenlijk ontworpen om endurance-races mee te rijden dus hij is niet volledig uitgekleed: de rolkooi is vervangen door een die binnen de hard-top past en er zit zelfs een kachel in 🤣.

Wanneer is ie klaar en kunnen we jullie uitnodigen voor een test ritje?
Nou, kijk zelf maar, de bovenste foto is de laatste stand. Als je verder naar beneden gaat zie je steeds oudere foto’s zodat je het hele proces van circuit klaar maken kan volgen.

1-8-2022 Nieuwe remcilinders

aparte remcilinders, zodat we de remkracht kunnen verdelen.

Met turbo’s komen extra PK’s en Newton meters, maar ook onvoorziene details 🧐…
Allereerst zorgen de Nm’s er voor dat je veel harder kan accelereren en daardoor sneller op snelheid bent: goed! Eenmaal op snelheid heb je met een turbo ook meer PK’s, waardoor de luchtweerstand makkelijker te overwinnen is: meer topsnelheid dus: goed!

Heb je wel graag wat extra controle over je remmen: de bekrachtiger is weg en nu twee Wilwood remcilinders ervoor in de plaats gezet: voor en achterwielen hebben nu hun eigen remcilinder. Het frame heeft een optie waarmee we de rembalans kunnen afstellen.

13-03-2022 Testdag op Circuit Meppen, Duitsland.

Rees is klaar!
We hebben zaterdag 12-3 zo’n vier uur lang met Racy, want hij verdient een coole naam intussen, over het kleine, maar o zo fijne circuit van Meppen geboenderd.
Echt zo hard mogelijk.
En, Racy is met vlag en wimpel door de test gekomen.
De remmen, de motor (met turbo dus intussen), de koeling, de wegligging, de banden, alles deed wat wij in gedachten hebben.
De rondetijd is van 1:21 met de motor pas herbouwd zonder turbo naar 1:16 en een beetje gegaan, dus 5 seconden gewonnen op 2300 bochtige meters.
En dat betekend dat we onze klanten gaan uitnodigen om zelf een keer te ervaren wat een MX5 kan, en waarom wij zo mateloos enthousiast zijn over deze prachtige auto’s.

20-02-2022 Geduld is een schone zaak, maar niet als je het over “Rees” hebt.

Onze klanten zijn verstandige mensen. Ze komen in de winter met grote klussen zodat hun MX5 precies is zoals ze willen wanneer het cabrioseizoen weer begint.
Betekend wel dat projecten zoals “Rees” steeds weer uitgesteld worden.
Maar het is gelukt:

De turbo zit er in, de aandrijflijn is flink sterker gemaakt door er een 6-versnellingsbak en een torsen-sperdifferentieel voor te gebruiken. Het differentieel hangt nu in keiharde poly-steunen.
Als je wilt weten welke getallen bij de 6-bak en het torsen diff horen qua PK’s, dan staat het op de pagina onder de knop:

Heb je daar gekeken? Dan snap je dat we er nu op vertrouwen dat “Rees” wel lang genoeg heel blijft om jullie en ons flink wat plezier te geven op een circuit.
De afstelling van het blok en de turbo hebben we alvast ongeveer goed gezet met afstellingen van andere turbo-builds, maar de fijnafstelling staat op het programma voor de eerste circuit dag.
Voor de zekerheid staat er nu ook een echt goed passende stoel achter het stuur; voor de passagier (jullie) blijft de iets grotere stoel, zodat iedereen er in past.

24-12-2021 eindelijk!.

alleen maar een eerste test om te kijken of hij wel past

We hadden bij de revisie van de motor al het idee dat we de motor zouden gaan “blazen”, oftewel opvoeren met een turbo of compressor.
Daar hebben we een beetje rekening mee gehouden door de lagers in de motor van race-kwaliteit te kiezen, gaan niet zo lang mee, maar kunnen wél asociaal veel vermogen hebben.
De compressor bleek duurder en moeilijk te krijgen, dus uit praktische overweging maar een turbo besteld. 130Pk is best indrukwekkend hoor, in een 1.6 MX5, maar ja, als je je klanten wilt laten zien wat er maximaal mogelijk is, dan moet je wel verder, want 130 is nu eenmaal niet maximaal. Deze jongen gaat het vermogen opschroeven tot ±200 PK (om mee te beginnen). PK-kilo verhouding wordt daarmee 0,26.
Het duurde 3 maanden om hem geleverd te krijgen inclusief gegoten spruitstuk, downpipe op maat gemaakt en intercooler. Vooral dat spruitstuk is het belangrijkste: een turbo geeft veel mechanische stress op het spruitstuk bij circuitgebruik, dus daar hebben we extra aandacht aan besteed. Dit is de beste die er is.
De komende tijd gaan we hem definitief monteren en afstellen, kom langs als je de voortgang met eigen ogen wilt zien, je bent altijd welkom!

8-10-2021 derde circuitdag.

O wat is het toch lekker om de ingang van circuitpark Assen op te rijden met een circuit-auto op je aanhanger. Er wacht weer een dag vol snelheid, analyses en plezier.
Met de kennis die we opgedaan hebben in september hebben we de afstelling van Rees omgezet. Stond hij eerst voor Meppen best goed, op de eerste dag Assen hebben we flink bijgeleerd en weten we wat Rees nodig heeft om hard te gaan op Assen.
De kapotte versnellingsbak zit er nog in, maar ja, met alleen 3 en 4 heb je genoeg op Assen zolang de motor nog niet meer dan de 130Pk levert die we er nu uitkrijgen.
Ik ga eerst. Kijk, ik (Paul) ben geen coureur en kan alleen maar hard rijden. Dus is het verstandig om mij eerst te laten: de auto kan lekker opwarmen en we krijgen een idee van hoe de auto er voor staat.
We gaan even niet in op mijn prestaties qua rondetijden ja? Een keer volledig naast de baan, en talloze keren veel te hard of zelfs in de verkeerde versnelling (en we hebben er vandaag maar twee 🤣) de bocht in verder weet ik mijn plaats weer: in de passagiersstoel en heel goed opletten 🙂

De motor is na de sessie van Paul lekker warm en nu kunnen we serieus gaan testen met Niels achter het stuur.

We rijden nu met een -met de ervaring van de eerste keer op Assen- aangepaste uitlijning. Dat merk je.
De Interstates staan op 1,6 Bar en beginnen vrijwel direct te werken. Yay! Ok, de stoelen zijn goedkoop en dat merk je als je een beetje G-krachten gaat trekken in de bochten.. Je hebt nog net geen rib-beschermer nodig, maar comfortabel is het zeker niet.
Ik weet intussen exact de rempunten die Niels gebruikt, dus ik kan me voorbereiden op de centrifugaal krachten. Dat scheelt een stuk, maar betere stoelen staan nu wel op de boodschappenlijst. Iemand interesse om een paar goede stoelen te sponsoren?

De rondetijden (van Niels) worden nu respectabel: 2:11:34 op Assen met een 1.6 NA zonder turbo of compressor maar mét een niet-slanke passagier is niets om je voor te schamen. Rees is goedgekeurd!

In de laatste sessie scheurt het (tijdelijke) spruitstuk bijna finaal kapot. De herrie is echt idioot hard, je kan absoluut geen gas meer geven, einde sessie, einde testdag. Misschien had er wel een 2:11:00 in gezeten…
We hebben een goedkoper spruitstuk gekocht omdat het tijdelijk zou zijn: Rees krijgt een compressor of turbo en dan is echt alleen de beste kwaliteit goed genoeg. Dat blijkt maar weer, want dit spruitstuk doet het op straat jarenlang prima, maar bij volle circuitbelasting houd hij het maar een paar uur vol. 

23-9-2021 tweede circuitdag.

Gelukkig, we kunnen terecht op Assen. De eerste kilometers heeft Rees op Meppen gemaakt. Prima, want dat is een ofwel een idioot groot kart-circuit, of heel klein auto-circuit. En een klein circuit betekend heel veel korte tempowisselingen en dus wisselingen van belasting en toerental voor de motor. Ideaal voor het inrijden van een nieuw blok.
Assen is meer geschikt zodra de motor gewoon volledig belast kan worden om de rest van de auto te testen en af te stellen: de wegligging, de remmen en koeling, en natuurlijk de tuning van de ECU.
We rijden voor het eerst met nieuwe semi-slicks, Interstate race DNRT 205/50/15, en omdat Assen een groot circuit is, kunnen we ook de wegligging op hoge snelheid (voor een MX5 dan 🙂 ) goed voelen. Nu kunnen we best een MX5 uitlijnen en afstellen, maar om een voor het circuit geprepareerde auto maximaal snel te krijgen is een praktijktest onontbeerlijk.

De eerste sessie is er voor om de banden op temperatuur te krijgen.
Dat lijkt maar niet te lukken; de auto wil niet echt de banden gebruiken. Dat wil zeggen dat de auto zó snel al iets gaat glijden dat er te weinig kracht op de banden komt om ze echt op temperatuur te krijgen. We laten hem niet téveel glijden, want dan verbrandt de buitenkant en kan je eigenlijk niets meer testen. Rubber wat te heet is heeft geen grip.
De motor doet het erg goed, je wordt blij van het geluid: hij spint als een krolse kat…. hemels gelukkig en tegelijk hyperactief, dat zit wel goed.
We proberen wat verschillende bandenspanningen, maar het gevoel blijft: de auto wil wel maar staat nog niet agressief genoeg afgesteld.
Conclusie na zo’n 2,5 uur netto rijtijd: Motor is goed, uitlijning kan beter, werk aan de winkel.
Met deze afstelling kunnen we nog lang niet naar de grens van de semi-slicks.

30-8-2021 eerste circuitdag.

De eerste stop is niet Assen. Assen is vol. Dan maar ergens anders, we moeten tenslotte toch wat kilometers maken om het blok klaar te stomen voor het echte werk:
Vol gas zo vaak en zo lang het kan met goede klanten. Pim is de eerste.
Het is weliswaar nog een testdag, maar Pim hoort een beetje bij het meubilair, heeft zelf ook een NA en wil graag weten of wij nu echt kunnen rijden of alleen maar bluffen. We zullen zien.
Het is Racepark Meppen geworden. Een regenachtige zondag, maar dat is niet erg. Op een natte baan kan je niet zo hard, en dat komt mooi uit want we zijn nog aan het inrijden en zo rijden we niemand in de weg want door het natte asfalt kan niemand echt hard. Het blok en de auto houden zich goed.
Halverwege de dag begeeft iets het in de versnellingsbak en wil die niet meer in 5.
Maar op Meppen gebruik je de 5 helemaal niet, dus: lekker belangrijk. Zonder de 5e versnelling gaat het ook nog prima en we gaan het laatste uur nu vol gas rijden, hopende dat de rest van de versnellingsbak heel blijft. Pim stapt nu ook in.
Kijk, daar was het om te doen: heerlijk gevoel om weer eens “flat out” met een NA over een circuit te boenderen. 😎 🏎
Pim is overigens overtuigd; als we al bluffen heeft hij het niet gemerkt.


Wat hebben we kunnen testen:
Het blok doet het goed: geen olieverbruik, reageert goed op aanpassingen in de ECU, raakt niet oververhit en levert een gezonde ±130 PK…. voor een 1.6 is dat prima!
Is de hard-top met polycarbonaat ruitjes eigenlijk wel iets van waterdicht? test geslaagd!
De remmen zijn wat aangepast: test geslaagd!
De verwarming om de voorruit schoon te houden hadden we nog nooit gebruikt: test geslaagd!
De ruitenwissers zijn ook wat anders dan standaard: test geslaagd!
Vanwege de regen Michelin Pilot Sport 3 in plaats van semi-slicks: test geslaagd! (die Pilot sport 3’s kan je dus gewoon op een circuit en daadwerkelijk enthousiast rijdend gebruiken)
We moeten wat meer aandacht aan de versnellingsbak geven; staat op de lijst.

17-8-2021 Tweede start.

Nog een opwarmsessie. Reesie klinkt beter; de boel begint goed op elkaar in te lopen.
Het hele familebedrijf: Joke, Niels en Paul besluiten dat we met dit blok verder kunnen gaan: volgende stop is het TT-circuit in Assen om het blok verder in te laten lopen en ook de aanpassingen aan de auto te testen.
Kijk en luister zelf mee:

16-8-2021 Eerste start.

Aan het eind van de dag was het aansluiten van alle bedrading en de Megasquirt III klaar en hebben we hem voor het eerst gestart.
Niks geen gesputter, wat onwennige geluiden als alles elkaar voor de eerste keer raakt maar niets verontrustends. Het blok heeft 10 à 15 minuten gelopen met rustige toerentallen. Dit was de eerste opwarming en het klinkt en lijkt veelbelovend.
Morgen weer een opwarmronde, en dan kunnen we besluiten of het blok goed gebouwd lijkt te zijn. Dat weet je pas als je er mee rijd en het blok gaat belasten, maar dat kan nu niet: het is een circuitauto en heeft geen kenteken.

15-8-2021 Reesie meets Rees.

Zondagochtend.
Niets mooiers dan een zondag beginnen met het inbouwen van een vers blok.
Nog vóór de eerste koffie hing Reesie al in de takel, en tijdens de koffie konden ze alvast een beetje kennis maken.
1 keer raden: de koffie kreeg niet de aandacht die het verdiende, maar alle aandacht ging naar Rees en Reesie.
Het wordt een gelukkig huwelijk zo te zien:

10-8-2021 “Rokertje” wordt langzaam”Reesie”.

Het is zomer en vakantietijd. Dus is iedereen met zijn MX5 aan het rijden en staat er niemand voor de deur bij MX5onderhoud.
Toch?
Nou ja, we hebben tijd gemaakt om Reesie af te bouwen, want een blok bouwen is iets waar je wel even voor moet “focussen” uiteraard.
De kop is volledig gereviseerd: nieuwe uitlaatkleppen en de inlaatkleppen schoongestraald.
Alle kleppen (weer) ingeslepen in de klepzittingen en nieuwe klephoedjes. De klepgeleiders zijn nog dezelfde. Wel zijn alle maten nog volledig standaard, en ook de nokkenassen zijn standaard. Zo blijft dit blok 100% vergelijkbaar met wat er in jouw NA zit.
Nieuwe olie- en waterpomp, de oude dynamo, het nu schone inlaatspruitstuk erop, distributieriem en gecoat kleppendeksel en dat ziet er dan zo uit:

Reesie, aangenaam kennis te maken.

8-8-2021 Het “nieuwe” blok krijgt de eerste onderdelen.

We hebben een oud versleten blok (een “rokertje”) gekocht voor €300,=.
Anders is het geen uitdaging, en kunnen we niet laten zien wat we kunnen.
Alle onderdelen hebben individueel de nodige aandacht gekregen, nagemeten, gestraald, schoongemaakt, weggegooid en vervangen……. the works.

De onderdelen zijn klaar en eventueel gekocht en bezorgd. De agenda is even leeg gemaakt en “rokertje” mag voor de eerste keer op de werkbank.
Het cilinderblok is bijgehoond, meer was niet nodig.
De krukas is nagemeten en ook die was nog prima, dus weer terug met nu speciale lagers die het zware werk beter aankunnen.
De zuigers en drijfstangen zijn ook nog goed, die gaan gewoon netjes schoongemaakt terug met nieuwe zuigerveren en olieschraapveren.

Al met al is deze afdeling van de motor nog bijna standaard, en zijn alleen de lagerschalen vervangen.

De 1.8 motor is verkocht en in de auto van de koper gezet.

Er komt een 1.6 blok in, omdat de meeste mensen een 1.6 hebben.
Het plan is om er een compressor op te zetten voor extra koppel en vermogen.