Onze circuit-NA

Hoe is “Rees” nu samengesteld: de basis is een NA uit 1993

  • Door ons gereviseerd standaard 1.6 blok met race-krukaslagers, Millers competition motorolie.
  • 230 krukas PK (2023)
  • 250 krukas NM (2023)
  • Garret 2554R turbo
  • NB inlaatspruitstuk voor de betere gaskleppositiesensor van de NB
  • Hankook Ventus RS-4 banden op 15″ 7J Team Dynamic velgen
  • aparte Wilwood remcilinders voor remkrachtverdeling, we gebruiken EBS remblokken en Millers remolie
  • TRS rolkooi, op maat voor een hard-top
  • Polycarbonaat ophangbussen
  • MeisterR Clubrace dempers
  • verlaagd vloergedeelte voor de stoelen
  • polycarbonaat zijruiten
  • Megasquirt III ECU, binnenkort gaan we een Haltech 750 testen
  • Spartan 3 lambda sonde controller (CAN-bus), straks de Haltech
  • Kraken top mount turbo spruitstuk
  • Pierburg elektronische boost-controller
  • 3″ downpipe
  • Air to air intercooler
  • van bekrachtiging ontdaan stuurhuis, plaatsing aangepast aan de verlaging van het chassis
  • 52mm aluminium koelwater radiator, geen thermostaat.
  • cold-air luchtinlaat
  • Lithium accu voor gewichtsbesparing

Volgende stap is het vervangen van de 7J brede Team Dynamics velgen door 9J König, wel gewoon 15 inch.

De dag dat we met MX5onderhoud startten, besloten we gelijk dat “Rees” nu echt een volbloed circuitauto zou worden.
Niet alleen voor ons plezier 😇, maar vooral bedoeld om klanten te laten zien wat een NA nu eigenlijk kan. De uitlijning staat op “circuit” en de motor hebben we met de Garret turbo en Megasquirt getuned op “flink veel power en toch heel blijven”. We persen er dus niet alles uit wat er mogelijkerwijs in zit, maar de ±230 Pk die hij nu geeft is met het gewicht van <900 Kg zeker indrukwekkend.
Normaal is een circuitauto gestript van alles wat je niet nodig hebt. Maar Rees is eigenlijk ontworpen om endurance-races mee te rijden dus hij is niet volledig uitgekleed: hij heeft nog werkende ruitenwissers en er zit zelfs een kachel in 🤣.

Wanneer is ie klaar en kunnen we hem in actie zien?
Nou, hij is nooit klaar, maar hij wordt inmiddels zo vaak mogelijk gebruikt.
De ontstaansgeschiedenis kan je hieronder lezen.

19-4-2024 De motor wordt opnieuw gereviseerd

Rees zijn motor was op zich nog prima, ook na 2,5 jaar alleen maar vol gas over de verschillende circuits, maar toch….. wij vinden dat ie meer kan.
En dus gaan we de motor ver-herbouwen om er nóg veel meer vermogen uit te halen, terwijl hij nog steeds heel blijft.
De vering is nu verbeterd en we hebben 9 inch brede velgen gekocht. Er kunnen nu dus bredere banden op; breed genoeg om meer PK’s op de weg te brengen.
Dus moeten er ook meer PK’s komen. 😎
We verbouwen de motor na het opboren helemaal zelf, en als je op bezoek komt kan je persoonlijk beoordelen of het goed doen.
Wat krijgt de motor:
Wiseco zuigers
K1 drijfstangen
Grotere lagerspeling op de krukas en drijfstangen voor extra olieruimte
Boundary high-flow oliepomp
Fluiddamper trillingsdemper
Daarnaast al het normale revisie werk, oftewel extreem groot onderhoud.

19-8-2023 Nieuwe ophangbussen en vering voor Rees

Het werd tijd: de ophangbussen waren nog de standaard Mazda bussen uit 1993.
Bij iedere stuurbeweging kon je ze voelen werken, en ze konden niet (meer) aan wat wij van ze vroegen. Nu zit er een set knalharde polycarbonaat bussen op.
Geen comfort meer, maar ja….. circuits hebben over het algemeen prima asfalt en comfort kost snelheid.. .
De MeisterR Clubrace dempers zorgen voor meer stabiliteit en hebben alle overmatige rol uit de auto gehaald. De GAZ dempers gaven het de laatste trackday letterlijk op, dus we moesten wel vernieuwen, en de kwaliteit van de MeisterR’s is vooralsnog helemaal geweldig.
We blijven voorlopig rijden met Hankook Ventus RS-4, die banden doen het absoluut geweldig op het circuit.

17-3-2023 Rees is klaar voor het 2023 seizoen!

Dat is niet waar: we blijven altijd sleutelen en verbeteren, maar toch…..
Rees heeft weer een kleine upgrade: de elektronica voor de air/fuel (lambda) sensor is opgewaardeerd naar CAN-bus met een 14.7 Spartan 3. Dit zorgt voor minder elektrische verstoring van het signaal, het is nu digitaal en dat is beter bestand tegen invloeden van bijvoorbeeld de dynamo. En we hebben een inlaatspruitstuk van een NB 1.6 eropgezet omdat die een fenomenaal stabiele en betrouwbare gaskleppositiesensor hebben. De sensor die we gebruiken op NA’s die een turbo krijgen (BMW) werkt wel, maar is te gevoelig voor een circuit auto. Deze is onverwoestbaar en als de test succesvol is, wordt dit ook de standaard voor onze klanten.

1-11-2022 Rees is klaar!

Dat is niet waar: we blijven altijd sleutelen en verbeteren, maar toch….. We hebben na een nieuwe afstelling van de nieuwe remcilinders nog een dagje Meppen gedaan en we kunnen nu met recht zeggen dat ook de remmen op niveau zijn. “Rees” vertrekt als een raket en stopt dienovereenkomstig, de hele circuit sessie lang.

1-8-2022 Nieuwe remcilinders

aparte remcilinders, zodat we de remkracht kunnen verdelen.

Met turbo’s komen extra PK’s en Newton meters, maar ook onvoorziene details 🧐…
Allereerst zorgen de Nm’s er voor dat je veel harder kan accelereren en daardoor sneller op snelheid bent: goed! Eenmaal op snelheid heb je met een turbo ook meer PK’s, waardoor de luchtweerstand makkelijker te overwinnen is: meer topsnelheid dus: goed!

Heb je wel graag wat extra controle over je remmen: de standaard bekrachtiger is weg en nu twee Wilwood remcilinders ervoor in de plaats gezet: voor en achterwielen hebben nu hun eigen remcilinder. Het frame voor de cilinders heeft een optie waarmee we de rembalans kunnen afstellen.

13-03-2022 Testdag op Circuit Meppen, Duitsland.

Rees is nooit klaar!
We hebben zaterdag 12-3 zo’n vier uur lang met Racy, want hij verdient een coole naam intussen, over het kleine, maar o zo fijne circuit van Meppen geboenderd.
Echt zo hard mogelijk.
En, Racy is met vlag en wimpel door de test gekomen.
De remmen, de motor (met turbo dus intussen), de koeling, de wegligging, de banden, alles deed wat wij in gedachten hebben.
De rondetijd is van 1:21 met de motor pas herbouwd zonder turbo naar 1:16 en een beetje gegaan, dus 5 seconden gewonnen op 2600 bochtige meters.
Toch is hij nog niet klaar, we blijven er aan werken.

20-02-2022 Geduld is een schone zaak, maar niet als je het over “Rees” hebt.

Onze klanten zijn verstandige mensen. Ze komen in de winter met grote klussen zodat hun MX5 precies is zoals ze willen wanneer het cabrioseizoen weer begint.
Betekend wel dat projecten zoals “Rees” steeds weer uitgesteld worden.
Maar het is gelukt:

De turbo zit er in, de aandrijflijn is flink sterker gemaakt door er een 6-versnellingsbak en een torsen-sperdifferentieel voor te gebruiken. Het differentieel hangt nu in keiharde poly-steunen.
Als je wilt weten welke getallen bij de 6-bak en het torsen diff horen qua PK’s, dan staat het op de pagina onder de knop:

Heb je daar gekeken? Dan snap je dat we er nu op vertrouwen dat “Rees” wel lang genoeg heel blijft om jullie en ons flink wat plezier te geven op een circuit.
De afstelling van het blok en de turbo hebben we alvast ongeveer goed gezet met afstellingen van andere turbo-builds, maar de fijnafstelling staat op het programma voor de eerste circuit dag.
Voor de zekerheid staat er nu ook een echt goed passende stoel achter het stuur; voor de passagier (jullie) blijft de iets grotere stoel, zodat iedereen er in past.

24-12-2021 eindelijk!.

alleen maar een eerste test om te kijken of hij wel past

We hadden bij de revisie van de motor al het idee dat we de motor zouden gaan “blazen”, oftewel opvoeren met een turbo of compressor.
Daar hebben we een beetje rekening mee gehouden door de lagers in de motor van race-kwaliteit te kiezen, gaan niet zo lang mee, maar kunnen wél asociaal veel vermogen hebben.
De compressor bleek duurder en moeilijk te krijgen, dus uit praktische overweging maar een turbo besteld. 130Pk is best indrukwekkend hoor, in een 1.6 MX5, maar ja, als je je klanten wilt laten zien wat er maximaal mogelijk is, dan moet je wel verder, want 130 is nu eenmaal niet maximaal. De turbo gaat het vermogen opschroeven tot ±200 PK (om mee te beginnen). PK-kilo verhouding wordt daarmee 0,26.
Het duurde 3 maanden om hem geleverd te krijgen inclusief gegoten spruitstuk, downpipe op maat gemaakt en intercooler. Vooral dat spruitstuk is het belangrijkste: een turbo geeft veel mechanische stress op het spruitstuk bij circuitgebruik, dus daar hebben we extra aandacht aan besteed. Dit is de beste die er is.
De komende tijd gaan we hem definitief monteren en afstellen, kom langs als je de voortgang met eigen ogen wilt zien, je bent altijd welkom!

8-10-2021 derde circuitdag.

O wat is het toch lekker om de ingang van circuitpark Assen op te rijden met een circuit-auto op je aanhanger. Er wacht weer een dag vol snelheid, analyses en plezier.
Met de kennis die we opgedaan hebben in september hebben we de afstelling van Rees omgezet. Stond hij eerst voor Meppen best goed, op de eerste dag Assen hebben we flink bijgeleerd en weten we wat Rees nodig heeft om hard te gaan op Assen.
De kapotte versnellingsbak zit er nog in, maar ja, met alleen 3 en 4 heb je genoeg op Assen zolang de motor nog niet meer dan de 130Pk levert die we er nu uitkrijgen.
Ik ga eerst. Kijk, ik (Paul) ben geen coureur en kan alleen maar hard rijden. Dus is het verstandig om mij eerst te laten: de auto kan lekker opwarmen en we krijgen een idee van hoe de auto er voor staat.
We gaan even niet in op mijn prestaties qua rondetijden ja? Een keer volledig naast de baan, en talloze keren veel te hard of zelfs in de verkeerde versnelling (en we hebben er vandaag maar twee 🤣) de bocht in verder weet ik mijn plaats weer: in de passagiersstoel en heel goed opletten 🙂

De motor is na de sessie van Paul lekker warm en nu kunnen we serieus gaan testen met Niels achter het stuur.

We rijden nu met een -met de ervaring van de eerste keer op Assen- aangepaste uitlijning. Dat merk je.
De Interstates staan op 1,6 Bar en beginnen vrijwel direct te werken. Yay! Ok, de stoelen zijn goedkoop en dat merk je als je een beetje G-krachten gaat trekken in de bochten.. Je hebt nog net geen rib-beschermer nodig, maar comfortabel is het zeker niet.
Ik weet intussen exact de rempunten die Niels gebruikt, dus ik kan me voorbereiden op de centrifugaal krachten. Dat scheelt een stuk, maar betere stoelen staan nu wel op de boodschappenlijst. Iemand interesse om een paar goede stoelen te sponsoren?

De rondetijden (van Niels) worden nu respectabel: 2:11:34 op Assen met een 1.6 NA zonder turbo of compressor maar mét een niet-slanke passagier is niets om je voor te schamen. Rees is goedgekeurd!

In de laatste sessie scheurt het (tijdelijke) spruitstuk bijna finaal kapot. De herrie is echt idioot hard, je kan absoluut geen gas meer geven, einde sessie, einde testdag. Misschien had er wel een 2:11:00 in gezeten…
We hebben een goedkoper spruitstuk gekocht omdat het tijdelijk zou zijn: Rees krijgt een compressor of turbo en dan is echt alleen de beste kwaliteit goed genoeg. Dat blijkt maar weer, want dit spruitstuk doet het op straat jarenlang prima, maar bij volle circuitbelasting houd hij het maar een paar uur vol. 

23-9-2021 tweede circuitdag.

Gelukkig, we kunnen terecht op Assen. De eerste kilometers heeft Rees op Meppen gemaakt. Prima, want dat is een ofwel een idioot groot kart-circuit, of heel klein auto-circuit. En een klein circuit betekend heel veel korte tempowisselingen en dus wisselingen van belasting en toerental voor de motor. Ideaal voor het inrijden van een nieuw blok.
Assen is meer geschikt zodra de motor gewoon volledig belast kan worden om de rest van de auto te testen en af te stellen: de wegligging, de remmen en koeling, en natuurlijk de tuning van de ECU.
We rijden voor het eerst met nieuwe semi-slicks, Interstate race DNRT 205/50/15, en omdat Assen een groot circuit is, kunnen we ook de wegligging op hoge snelheid (voor een MX5 dan 🙂 ) goed voelen. Nu kunnen we best een MX5 uitlijnen en afstellen, maar om een voor het circuit geprepareerde auto maximaal snel te krijgen is een praktijktest onontbeerlijk.

De eerste sessie is er voor om de banden op temperatuur te krijgen.
Dat lijkt maar niet te lukken; de auto wil niet echt de banden gebruiken. Dat wil zeggen dat de auto zó snel al iets gaat glijden dat er te weinig kracht op de banden komt om ze echt op temperatuur te krijgen. We laten hem niet téveel glijden, want dan verbrandt de buitenkant en kan je eigenlijk niets meer testen. Rubber wat te heet is heeft geen grip.
De motor doet het erg goed, je wordt blij van het geluid: hij spint als een krolse kat…. hemels gelukkig en tegelijk hyperactief, dat zit wel goed.
We proberen wat verschillende bandenspanningen, maar het gevoel blijft: de auto wil wel maar staat nog niet agressief genoeg afgesteld.
Conclusie na zo’n 2,5 uur netto rijtijd: Motor is goed, uitlijning kan beter, werk aan de winkel.
Met deze afstelling kunnen we nog lang niet naar de grens van de semi-slicks.

30-8-2021 eerste circuitdag.

De eerste stop is niet Assen. Assen is vol. Dan maar ergens anders, we moeten tenslotte toch wat kilometers maken om het blok klaar te stomen voor het echte werk:
Vol gas zo vaak en zo lang het kan met goede klanten. Pim is de eerste.
Het is weliswaar nog een testdag, maar Pim hoort een beetje bij het meubilair, heeft zelf ook een NA en wil graag weten of wij nu echt kunnen rijden of alleen maar bluffen. We zullen zien.
Het is Racepark Meppen geworden. Een regenachtige zondag, maar dat is niet erg. Op een natte baan kan je niet zo hard, en dat komt mooi uit want we zijn nog aan het inrijden en zo rijden we niemand in de weg want door het natte asfalt kan niemand echt hard. Het blok en de auto houden zich goed.
Halverwege de dag begeeft iets het in de versnellingsbak en wil die niet meer in 5.
Maar op Meppen gebruik je de 5 helemaal niet, dus: lekker belangrijk. Zonder de 5e versnelling gaat het ook nog prima en we gaan het laatste uur nu vol gas rijden, hopende dat de rest van de versnellingsbak heel blijft. Pim stapt nu ook in.
Kijk, daar was het om te doen: heerlijk gevoel om weer eens “flat out” met een NA over een circuit te boenderen. 😎 🏎
Pim is overigens overtuigd; als we al bluffen heeft hij het niet gemerkt.


Wat hebben we kunnen testen:
Het blok doet het goed: geen olieverbruik, reageert goed op aanpassingen in de ECU, raakt niet oververhit en levert een gezonde ±130 PK…. voor een 1.6 is dat prima!
Is de hard-top met polycarbonaat ruitjes eigenlijk wel iets van waterdicht? test geslaagd!
De remmen zijn wat aangepast: test geslaagd!
De verwarming om de voorruit schoon te houden hadden we nog nooit gebruikt: test geslaagd!
De ruitenwissers zijn ook wat anders dan standaard: test geslaagd!
Vanwege de regen Michelin Pilot Sport 3 in plaats van semi-slicks: test geslaagd! (die Pilot sport 3’s kan je dus gewoon op een circuit en daadwerkelijk enthousiast rijdend gebruiken)
We moeten wat meer aandacht aan de versnellingsbak geven; staat op de lijst.

17-8-2021 Tweede start.

Nog een opwarmsessie. Reesie klinkt beter; de boel begint goed op elkaar in te lopen.
Het hele familebedrijf: Joke, Niels en Paul besluiten dat we met dit blok verder kunnen gaan: volgende stop is het TT-circuit in Assen om het blok verder in te laten lopen en ook de aanpassingen aan de auto te testen.
Kijk en luister zelf mee:

16-8-2021 Eerste start.

Aan het eind van de dag was het aansluiten van alle bedrading en de Megasquirt III klaar en hebben we hem voor het eerst gestart.
Niks geen gesputter, wat onwennige geluiden als alles elkaar voor de eerste keer raakt maar niets verontrustends. Het blok heeft 10 à 15 minuten gelopen met rustige toerentallen. Dit was de eerste opwarming en het klinkt en lijkt veelbelovend.
Morgen weer een opwarmronde, en dan kunnen we besluiten of het blok goed gebouwd lijkt te zijn. Dat weet je pas als je er mee rijd en het blok gaat belasten, maar dat kan nu niet: het is een circuitauto en heeft geen kenteken.

15-8-2021 Reesie meets Rees.

Zondagochtend.
Niets mooiers dan een zondag beginnen met het inbouwen van een vers blok.
Nog vóór de eerste koffie hing Reesie al in de takel, en tijdens de koffie konden ze alvast een beetje kennis maken.
1 keer raden: de koffie kreeg niet de aandacht die het verdiende, maar alle aandacht ging naar Rees en Reesie.
Het wordt een gelukkig huwelijk zo te zien:

10-8-2021 “Rokertje” wordt langzaam”Reesie”.

Het is zomer en vakantietijd. Dus is iedereen met zijn MX5 aan het rijden en staat er niemand voor de deur bij MX5onderhoud.
Toch?
Nou ja, we hebben tijd gemaakt om Reesie af te bouwen, want een blok bouwen is iets waar je wel even voor moet “focussen” uiteraard.
De kop is volledig gereviseerd: nieuwe uitlaatkleppen en de inlaatkleppen schoongestraald.
Alle kleppen (weer) ingeslepen in de klepzittingen en nieuwe klephoedjes. De klepgeleiders zijn nog dezelfde. Wel zijn alle maten nog volledig standaard, en ook de nokkenassen zijn standaard. Zo blijft dit blok 100% vergelijkbaar met wat er in jouw NA zit.
Nieuwe olie- en waterpomp, de oude dynamo, het nu schone inlaatspruitstuk erop, distributieriem en gecoat kleppendeksel en dat ziet er dan zo uit:

Reesie, aangenaam kennis te maken.

8-8-2021 Het “nieuwe” blok krijgt de eerste onderdelen.

We hebben een oud versleten blok (een “rokertje”) gekocht voor €300,=.
Anders is het geen uitdaging, en kunnen we niet laten zien wat we kunnen.
Alle onderdelen hebben individueel de nodige aandacht gekregen, nagemeten, gestraald, schoongemaakt, weggegooid en vervangen……. the works.

De onderdelen zijn klaar en eventueel gekocht en bezorgd. De agenda is even leeg gemaakt en “rokertje” mag voor de eerste keer op de werkbank.
Het cilinderblok is bijgehoond, meer was niet nodig.
De krukas is nagemeten en ook die was nog prima, dus weer terug met nu speciale lagers die het zware werk beter aankunnen.
De zuigers en drijfstangen zijn ook nog goed, die gaan gewoon netjes schoongemaakt terug met nieuwe zuigerveren en olieschraapveren.

Al met al is deze afdeling van de motor nog bijna standaard, en zijn alleen de lagerschalen vervangen.

De 1.8 motor is verkocht en in de auto van de koper gezet.

Er komt een 1.6 blok in, omdat de meeste mensen een 1.6 hebben.
Het plan is om er een compressor op te zetten voor extra koppel en vermogen.