Onze circuit-NA

  • 1.6 NA uit 1993 met door ons gereviseerd blok met race-krukaslagers, verder standaard.
  • TRS rolkooi
  • GAZ schokbrekers
  • verlaagd vloergedeelte voor de stoelen
  • polycarbonaat zijruiten
  • Megasquirt III ECU
  • 4 in 2 in 1 uitlaatspruitstuk merkloos (tijdelijk)
  • van bekrachtiging ontdaan stuurhuis, en aangepast aan de verlaging van het chassis
  • 52mm aluminium koelwater radiator
  • cold-air inlaat

De dag dat we het huurcontract voor onze garage tekende, besloten we gelijk dat “Rees” nu echt een volbloed circuitauto zou worden.
Niet alleen voor ons plezier 😇, maar vooral bedoeld om klanten te laten zien wat een NA nu eigenlijk kan als je er alles uitperst wat er mogelijkerwijs in zit.

Normaal is een circuitauto gestript van alles wat je niet nodig hebt. Maar Rees is eigenlijk ontworpen om endurance-races mee te rijden: de rolkooi is vervangen door een die binnen de hard-top past en er zit een kachel in 🤣.

Wanneer is ie klaar en kunnen we jullie uitnodigen voor een test ritje?
Nou, kijk zelf maar, de bovenste foto is de laatste stand. Als je verder naar beneden gaat zie je steeds oudere foto’s zodat je het hele proces van circuit klaar maken kan volgen.

30-8-2021 eerste circuitdag.

De volgende stop is niet Assen. Assen is vol. Dan maar ergens anders, we moeten tenslotte toch wat kilometers maken om het blok klaar te stomen voor het echte werk:
Vol gas zo vaak en zo lang het kan met goede klanten. Pim is de eerste.
Het is weliswaar nog een testdag, maar Pim hoort een beetje bij het meubilair, heeft zelf ook een NA en wil graag weten of wij nu echt kunnen rijden of alleen maar bluffen. We zullen zien.
Het is Racepark Meppen geworden. Een regenachtige zondag, maar dat is niet erg. Op een natte baan kan je niet zo hard, en dat komt mooi uit want we zijn nog aan het inrijden en zo rijden we niemand in de weg. Het blok en de auto houden zich goed.
Halverwege de dag begeeft iets het in de versnellingsbak en wil die niet meer in 5.
Maar op Meppen gebruik je de 5 helemaal niet, dus: lekker belangrijk. Zonder de 5e versnelling gaat het ook nog prima en we gaan het laatste uur nu vol gas rijden, hopende dat de rest van de versnellingsbak heel blijft. Pim stapt nu ook in.
Kijk, daar was het om te doen: heerlijk gevoel om weer eens “flat out” met een NA over een circuit te boenderen. 😎 🏎
Pim is overtuigd.


Wat hebben we kunnen testen:
Doet het blok het goed: geen olieverbruik, reageert goed op aanpassingen in de ECU, raakt niet oververhit en levert een gezonde ±130 PK…. voor een 1.6 is dat prima!
Is de hard-top met polycarbonaat ruitjes eigenlijk wel iets van waterdicht? test geslaagd!
De remmen zijn wat aangepast: test geslaagd!
De verwarming om de voorruit schoon te houden hadden we nog nooit gebruikt: test geslaagd!
De ruitenwissers zijn ook wat anders dan standaard: test geslaagd!
Vanwege de regen Michelin Pilot Sport 3 in plaats van semi-slicks: test geslaagd! (die Pilot sport 3’s kan je dus gewoon op een circuit en daadwerkelijk enthousiast rijdend gebruiken)
We moeten wat meer aandacht aan de versnellingsbak geven; staat op de lijst.

17-8-2021 Tweede start.

Nog een opwarmsessie. Reesie klinkt beter; de boel begint goed op elkaar in te lopen.
Het hele familebedrijf: Joke, Niels en Paul besluiten dat we met dit blok verder kunnen gaan: volgende stop is het TT-circuit in Assen om het blok verder in te laten lopen en ook de aanpassingen aan de auto te testen.
Kijk en luister zelf mee:

16-8-2021 Eerste start.

Aan het eind van de dag was het aansluiten van alle bedrading en de Megasquirt III klaar en hebben we hem voor het eerst gestart.
Niks geen gesputter, wat onwennige geluiden als alles voor de eerste keer elkaar raakt maar niets verontrustends. Het blok heeft 10 à 15 minuten gelopen met rustige toerentallen. Dit was de eerste opwarming en het klinkt en lijkt veelbelovend.
Morgen weer een opwarmronde, en dan kunnen we besluiten of het blok goed gebouwd lijkt te zijn. Dat weet je pas als je er mee rijd en het blok gaat belasten, maar dat kan nu niet: het is een circuitauto en heeft geen kenteken.

15-8-2021 Reesie meets Rees.

Zondagochtend.
Niets mooiers dan een zondag beginnen met het inbouwen van een vers blok.
Nog vóór de eerste koffie hing Reesie al in de takel, en tijdens de koffie konden ze alvast een beetje kennis maken.
1 keer raden: de koffie kreeg niet de aandacht die het verdiende, maar alle aandacht ging naar Rees en Reesie.
Het wordt een gelukkig huwelijk zo te zien:

10-8-2021 “Rokertje” wordt langzaam”Reesie”.

Het is zomer en vakantietijd. Dus is iedereen met zijn MX5 aan het rijden en staat er niemand voor de deur bij MX5onderhoud.
Toch?
Nou ja, we hebben tijd gemaakt om Reesie af te bouwen, want een blok bouwen is iets waar je wel even voor moet “focussen” uiteraard.
De kop is volledig gereviseerd: nieuwe uitlaatkleppen en de inlaatkleppen schoongestraald.
Alle kleppen (weer) ingeslepen in de klepzittingen en nieuwe klephoedjes. De klepgeleiders zijn nog dezelfde. Wel zijn alle maten nog volledig standaard, en ook de nokkenassen zijn standaard. Zo blijft dit blok 100% vergelijkbaar met wat er in jouw NA zit.
Nieuwe waterpomp, de oude dynamo, het nu schone inlaatspruitstuk erop, distributieriem en gecoat kleppendeksel en dat ziet er dan zo uit:

Reesie, aangenaam kennis te maken.

8-8-2021 Het “nieuwe” blok krijgt de eerste onderdelen.

We hebben een oud versleten blok gekocht voor €300,=.
Anders is het geen uitdaging, en kunnen we niet laten zien wat we kunnen.
Alle onderdelen hebben individueel de nodige aandacht gekregen, nagemeten, gestraald, schoongemaakt, weggegooid en vervangen……. the works.

De onderdelen zijn klaar en eventueel gekocht en bezorgd. De agenda is even leeg gemaakt en “rokertje” (de voorlopige naam van het blok) mag voor de eerste keer op de werkbank.
Het cilinderblok is bijgehoond, meer was niet nodig.
De krukas is nagemeten en ook die was nog prima, dus weer terug met nu speciale lagers die het zware werk beter aankunnen.
De zuigers en drijfstangen zijn ook nog goed, die gaan gewoon netjes schoongemaakt terug met nieuwe zuigerveren en olieschraapveren.

Al met al is deze afdeling van de motor nog bijna standaard, en zijn alleen de lagerschalen vervangen.

De 1.8 motor is verkocht en in de auto van de koper gezet.

Er komt een 1.6 blok in, omdat de meeste mensen een 1.6 hebben.
Het plan is om er een compressor op te zetten voor extra koppel en vermogen.