Motor tunen: 200Pk uit een NA of NB

Compressor/Turbo

Ja, met de goede compressor of turbo halen wij makkelijk 200Pk (of nog meer) uit je NA of NB.
Wij monteren ze altijd in combinatie met een Megasquirt III ECU, want alleen dan kan je het vermogen halen en de motor goed afstellen.
Woorden schieten bijna te kort als je het effect op je auto wilt beschrijven.
Super soepel met een compressor en ook nog onvoorstelbaar krachtig met een turbo.
Toch betrouwbaar genoeg om mee op vakantie te gaan en ook boodschappen doen zonder dat iemand merkt dat je in zo’n powerhouse rijd kan gewoon.
Heeft dat ook nadelen?
Ja. Maar als je er twee kilometer in gereden hebt wuif je die achteloos weg.
Zo intens genieten kent geen nadelen, en je hebt helemaal geen tijd om aan nadelen te denken, je hebt veel te veel plezier!

Hoe zit dat dan met turbo’s?

Turbo’s worden aangedreven door de uitlaatgassen. Daardoor leveren ze extra vermogen als je daadwerkelijk gas geeft, en -in principe- evenredig meer met de stand van je gaspedaal.
Dat voelt anders; op lage toerentallen merk je een beetje, maar al vanaf ±3000 toeren des te meer.
Vanwege hun typische eigenschappen kan je echt de juiste turbo voor je doel kiezen. Tegenwoordig worden turbo’s voor heel veel auto’s gebruikt, en ze zijn er dus in alle soorten en maten. Het formaat en karakter van de turbo is in de keuze alles bepalend. We helpen je uiteraard met die keuze: je kan van een gemoedelijke reus tot een absoluut beest. De rijervaring is iets intenser; turbo’s zijn erg jofel en een enorme bron van plezier voor de wat gevorderde bestuurders(sters).

Vertel meer over die compressor

Een compressor draait mee met de motor door een riem, en levert dus altijd extra luchtdruk voor je motor.
Zelfs tijdens stationair en dus ook bij normaal optrekken heb je extra druk, en daarmee extra koppel (trekkracht) tot je beschikking. Dat extra koppel zorgt er voor dat je schakel-lui zou kunnen rijden als je dat wilt: je hebt eigenlijk altijd trekkracht/acceleratievermogen.
Je hebt keuzes bij het kiezen van je compressor installatie: van een “bescheiden” 170PK die je af en toe gebruikt, tot 220PK die het blok constant moet leveren en alles daar tussen in.

Goede, stille compressorkits zijn wel héél moeilijk te vinden, ook voor ons, en een stuk duurder dan een turbo.