Motor tunen: tot 10Pk extra

Uitlaatspruitstuk: 5Pk (NA/NB/NC/ND)

4 in 2 in 1 uitlaatspruitstuk voor NA

Een heel goed ontworpen uitlaatspruitstuk is eigenlijk het enige wat wel PK en Nm’s oplevert zonder verdere aanpassingen. Puur omdat zo’n spruitstuk bij een normaal afgestelde motor al beter (sneller) de verbrandingsgassen afvoert zodat er meer vers lucht/benzinemengsel naar binnen kan voor de volgende verbranding.
Altijd prijs. € 150-€ 200 per PK.
Er zitten wel flinke verschillen tussen wat aangeboden wordt:
Het hier afgebeelde spruitstuk zorgt voor meer koppel en vermogen in het midden-toeren gebied: tussen 3000 en 5500 toeren.
Je kan ze ook kopen voor puur extra PK’s: dan zit de winst vaak alleen bij de echt hoge toerentallen, en verlies je weer wat in het midden gebied.
Voor de NC en ND zijn ze te koop zonder 1ste catalysator, de combinatie beter spruitstuk en betere doorstroming doordat de 1ste catalysator er tussen uit is geeft dubbel winst.

Kop maximaal vlakken NA en NB: 10Pk

Je cilinderkop bevat naast de hele “kleppentrein” ook een flink gedeelte van de verbrandingskamer. We kunnen bij ons revisiebedrijf een stukje van de onderkant van de kop af laten halen. Normaal gebeurt dat alleen als de kop losgehaald is, om de oude pakking helemaal te verwijderen en een eventuele schade weg te halen. Er komt dan altijd een minimale hoeveelheid metaal mee met het proces. Nu doe je het maximaal, en haal je doelbewust zo veel mogelijk metaal weg waardoor de verbrandingskamer een beetje kleiner, en daarmee de compressie verhoogt wordt. Je kan hiermee volgens de MAX5 race reglementen tot maximaal 0,635mm afvlakken. € 100,= per PK.
Maar: mocht je kop in de toekomst nog een keer gevlakt moeten worden is het jammer, want dat kan dan (dus) niet meer.

Een vrij programmeerbare ECU (Megasquirt III) NA en NB: minstens 10Pk.

Er staat “plug and play” op, maar het is toch specialistisch werk om deze af te stellen.

De ECU van de NA of NB vervangen door een ECU die je zelf af kunt stellen geeft de mogelijkheid om van de uiterst veilige waarden van Mazda af te wijken naar een gebied waarin de motor meer PK’s levert. Wij doen dat op zo’n manier, dat de motor goed te bedienen blijft, normaal start bij koud en warm weer, en ook nog betrouwbaar blijft. Chiptunen op onze eigen manier: gericht op maximaal plezier. Voor de NC en ND doen we dit op de bestaande ECU.
Het afstelwerk en de aanschaf van de ECU maakt dit voor de NA/NB wat duurder: € 200,= per PK. De NC en ND is hier wat voordeliger.. ongeveer €50,= per PK.
Dan krijg je wel heel veel: alle onderdelen blijven standaard, en dus je motor “bullet proof”.
We kunnen bij de NA/NB de motor op jouw smaak afstellen: meer koppel en drive-ability, of juist met meer piekvermogen. Voor de NC en ND is de ruimte wat minder: die motoren zijn vanwege de emissie eisen zó ontworpen en afgesteld dat er minder speelruimte is, maar ook hier is het verschil goed merkbaar en wordt je auto een heel stuk leuker.

Tel je het spruitstuk en de ECU tuning bij elkaar op krijg je toch veel voor relatief weinig.