Olie verversen is op het controleren van de bandenspanning na de klus die het vaakst aan je auto zal moeten gebeuren.
Tevens is de olie zo ongeveer het grootste gespreksonderwerp als het over auto onderhoud gaat.
En als het vaak besproken wordt zit er uiteraard ook veel -vaak goedbedoelde -onzin tussen.
Hier lees je onze kennis uit opleiding, ervaring en daarnaast wat Mazda zélf adviseert. En omdat Mazda de motor heeft ontworpen, getest en met garantie durft te verkopen mits je je aan hun voorschriften houdt….., is je aan hun advies houden waarschijnlijk een goede methode om de boel heel en in goede conditie te houden. En omdat wij gebruikte MX5-en onder handen krijgen en zien wat het resultaat is van gebruik en onderhoud in alle mogelijke variëteiten kunnen wij ook iets zinnigs zeggen.
Olie verversen is een onderdeel van de onderhoudsbeurt zoals wij hem uitvoeren.
Wanneer / hoe vaak?
De hamvraag: wanneer moet ik verversen?
Het antwoord: ligt echt helemaal aan de manier waarop je je auto gebruikt.
Maar veiligheidshalve en om je plezier te garanderen:
elke 8 tot max 10.000 kilometer, maar minstens een keer per jaar, en als je hem in de winter stil laat staan: vóór je hem stilzet.
Ga je met je MX5 naar een trackday: doe het dan voor én na die dag.
Welke olie?
Olie kan je van duizend merken kopen, maar goedkoop betekent vaak dat die olie net de ondergrens van de specificaties haalt, terwijl duurdere olie met dezelfde specificaties op de verpakking die waarschijnlijk ruimschoots hebben gehaald. Die laatste is dan wel veel beter voor je motor en dus uiteindelijk ook voor je portemonnaie en je rijplezier.
We hebben olie altijd op voorraad, dus je kunt het gewoon bij ons komen halen.
Volgens de handleiding van de fabriek:
- Voor de NA en NB gebruik je 10w40 A3/B4, er gaat ongeveer 3.5 Liter in inclusief filter
- Voor de NC gebruik je 5w30, er gaat ongeveer 4.5 liter in inclusief filter
- Voor de ND gebruik je 0w20, er gaat ongeveer 4.5 Liter in inclusief filter
Zelf doen of laten doen?
Als je het mij vraagt: laat ons het doen.
Het kost alleen de rit extra; bij ons is de olie aanzienlijk goedkoper dan bij het benzinestation, en heb je weer een reden om een ritje in je MX5 te doen……
Hier ontmoet je andere MX5 eigenaren, krijg je koffie en wordt je auto gelijk bekeken door expert ogen. We verkopen geen reparaties, geven je alleen advies en kunnen uren over je hobby met je praten 😉
Heb je het gereedschap en vind je het gewoon leuk, lees dan hieronder hoe je het zelf kunt.
Wat moet ik doen?
Het stukje hieronder goed lezen en precies doen wat daar staat. Succes verzekerd 😀
Wat heb ik nodig?
- Genoeg olie: zie boven, maar een 5 literfles is vaak goedkoper dan losse 1-liter flessen.
- Een nieuw oliefilter. Vervang altijd het filter tegelijk met de olie.
- Een oliebestendige opvangbak van minstens 6 liter. Er komt 3 – 4,5 liter uit, en je wilt niet dat het bij de minste aanraking over de rand stroomt…
- Een trechter om de nieuwe olie weer in de motor te gieten
- sleutels of doppen 10 en soms 12 mm voor de bodemplaat
- Een ringsleutel 19mm voor de aftapplug, of een imbus 8mm voor de ND.
- Een passende oliefilterdop met (ratel)sleutel.
- Krik
- 4 Assteunen
- Een magneet
- 2 paar werkplaatshandschoenen, want het is een vies klusje, en één paar komt onder de olie te zitten.
Hoe moet ik het doen?
- Zorg dat de auto volledig op bedrijfstemperatuur is, zodat de olie er straks met de hoogst mogelijke snelheid uit stroomt en al het vuil met zich meesleurt. Niet comfortabel vanwege de temperatuur, wel het beste.
- Krik de auto op en zet hem veilig op 4 assteunen. Je moet onder de auto werken, dus neem alle veiligheid in acht. Een hete, op je hoofd vallende auto is niet leuk. En gebruik 4 steunen, want als de auto achterover hangt krijg je niet alle oude olie er uit, en ververs je dus niet alles.
- Draai eerst de olievuldop op de motor los, zodat er lucht bij kan en de olie straks hard naar buiten stroomt. Schroef de bodemplaat los. Er zijn veel versies, dus ik beschrijf ze niet allemaal, maar die bodemplaten doen veel werk voor de koeling, dus hou ze heel.
- Draai de aftapplug los met de opvangbak eronder. Waar zit die aftapplug? Midden in de bak die onder de motor hangt (carterpan) en het laagste punt van de motor vormt. Kan niet missen.
- Waarschijnlijk heb je nu de aftapplug in de opvangbak laten vallen omdat het allemaal te heet is om dat niet te doen. Geen punt, zodra de boel wat afgekoeld is gebruik je de magneet om hem er weer uit te vissen 😁 .
- Laat de motor lekker uitlekken en drink een kopje van iets wat je lekker vindt. Het duurt wel even voor alles er uit is, en je hebt de opvangbak later weer nodig voor de olie die nog uit de motor komt met het oliefilter, dus geef het vooral tijd. Je wilt de nieuwe olie niet mengen met de oude en vieze, dus laat alle oude olie er uit druppelen.. dat kan even duren.
- Alles er uit, dan de aftapplug er weer in; netjes mét koperen ring voor de afdichting. Geen ring? Dan moet je nog even zoeken in de opvangbak. Je kunt nu niet de magneet gebruiken, die ring is namelijk van koper en dus niet magnetisch…. Koop een nieuwe als je hem echt niet kan vinden, hij is absoluut nodig.
De aftapplug moet goed vast, maar probeer niet te laten zien hoe sterk je bent, 25Nm is genoeg. In mensentaal: lekker vast. - Nu is het oliefilter aan de beurt.
Dat zit aan de linkerkant (NA, NB en ND) en rechts bij de NC.
Bij de NA,NB en NC onder het luchtinlaatspruitstuk, ND onder het uitlaatspruitstuk en het ding lijkt precies op de nieuwe die je hebt gekocht. De meeste zijn zwart, dus lastig te zien daar onder in de motorruimte. Pas je oliefilterdop, en haal indien nodig een andere maat totdat je een goed passende hebt.
Zet de dop met ratel en al op het filter, en hij moet als het goed is met weinig kracht loskomen. Pas op, hier komt nog best wat olie uit, dus draai hem los terwijl je naast de auto staat, er niet onder ligt en leg je opvangbak op de juiste plek bij de NA en NB. Heb je een NC of ND zal je echt onder de auto moeten gaan liggen om het filter los te draaien. Pas dan dus echt goed op zodat je niet helemaal onder de olie komt te zitten. - Het nieuwe oliefilter kan er direct weer op. Maak de rubber afdichting eerst even nat met iets van de nieuwe olie, dat helpt de afdichting, verzorgt het rubber en zorgt er voor dat je hem bij de volgende verversbeurt weer makkelijk loskrijgt.
Gebruik geen gereedschap maar draai het nieuwe filter met de hand in schone monteurshandschoenen zo strak mogelijk vast. Nu mag je wél laten zien hoe sterk je bent! - De bodemplaat kan op dit moment weer terug. Zet ze ook terug, want ze zorgen voor de juiste luchtstroom door je radiateur(s) en zijn heel belangrijk voor de koeling.
Er is nu wel wat olie hier en daar op het subframe terechtgekomen, goed moment om dat met wat papier weg te poetsen. - Je bent nu klaar met al het werk waarvoor het handig is dat de auto op assteunen staat, dus kun je hem weer op de wielen laten zakken.
- Vul de motor af met de hoeveelheid olie die je eerder in dit stuk kan vinden bij je model. Wanneer je de motor nu start zal hij eerst even protesteren met akelige geluiden omdat de nieuwe olie nu nog niet direct boven in de motor komt. De oliepomp vult het filter en de leidingen en daarom duurt het heel even vóórdat de oliedruk op peil komt. Na een paar seconden klinkt hij weer als een zonnetje. Je hoeft de motor maar een minuutje of zo te laten lopen, want de motor is nog steeds warm, zet dan maar weer uit. Peil een minuut of twee later de olie voor controle nog een keer en vul indien nodig nog wat bij. De genoemde hoeveelheden zouden genoeg moeten zijn, dus navullen is waarschijnlijk niet nodig.
Klaar!
Je olieverversbeurt is nu klaar! Schrijf de Kmstand op zodat je weet wanneer de volgende beurt moet zijn.
O ja, breng de oude olie en het filter naar de gemeentelijke milieustraat ajb.