Aankoop

Je bent op zoek naar een gebruikte MX5 en wilt weten waar je op moet letten.

Allereerst ons beste advies wat we je kunnen geven:
Maak een proefrit met je voorlopige keuze en kom ermee langs bij ons.
Een inspectie is altijd uitgebreid, altijd gratis, en op maat voor jou en je auto. Mail of bel voor een afspraak. Je kan ook zo langs rijden, maar dan loop je de kans dat we het kort moeten houden.


Wij zien vanzelf iedere dag weer andere MX5’s, en leren daarmee elke dag weer meer over deze geweldige auto. Niet al die kennis en ervaring past op een internetpagina.
Daarnaast vind je veel meningen op internet, maar onze ervaring is in ieder geval “hard data”. Daarnaast is iedereen verschillend, en dus ook wat jij belangrijk vindt. Een auto die je wilt kopen en jouw verhaal met je verwachtingen van een MX5 is voor ons de beste basis om een advies te geven.

  1. Kijk of je tekenen ziet van schadereparaties. Vraag ernaar, en als er schade gerepareerd is, vraag dan door tot je het naadje van de kous weet. Liefst met een reparatierapport van het schadeherstelbedrijf. Schade aan structurele delen van de auto? Niet kopen. Structureel is alles wat niet los te koop is (wel te koop:dorpel, spatbordranden, deur,  motorkap, bumper, dat soort dingen zijn dus minder belangrijk, kosten alleen wat geld).
  2. Roest. Alle auto’s roesten, want ze zijn van staal, en dat kan roesten. Zolang de roest niet de structuur aantast is er net zoveel om druk over te maken als je zelf wilt.
    Alles wat niet structureel is, is te vervangen of repareren en dus in principe alleen uiterlijk. Zit de roest in chassisbalken: goed te repareren, maar kostbaar.
  3. Onderstel: Een MX5 is een sportauto. Voelt hij bij het rijden niet sportief, dan is er iets mis. Reken op €1000,= als je schokbrekers moet vervangen en al het mogelijke werk daaromheen.
    Voel goed hoe de auto reageert op je stuurbewegingen; hij mag niet teveel “rollen” en weer direct stabiel zijn als je stopt met sturen. Kijk of de auto op een bocht rechts- en linksom hetzelfde reageert. Als je hier afwijkingen voelt moet je kritisch worden: onderdelen van het onderstel kunnen dan aan vervanging toe zijn: kom dan eerst langs voor het oordeel van een expert.
  4. Remmen: De remmen moeten vertrouwenwekkend aanvoelen. Een MX5 is een relatief lichte auto, en dus zou remmen weinig kracht en pedaalslag moeten kosten. Standaard remmen zijn goed genoeg om op het circuit met volle snelheid te rijden. De remkracht moet echt ruim voldoende zijn. Blijf de hele proefrit actief de remmen voelen. Ze moeten ook aan het einde nog steeds dat vertrouwenwekkende gevoel geven. Een setje remmen rondom kost minimaal €450,=, plus wat werk. Hoe slechter de staat van de auto, hoe meer werk (en dus kosten) het is om zo’n nieuw setje ook weer echt goed aan het werk te krijgen.
  5. Motor: Peil voor het rijden eerst de olie. Zit er voldoende in? Een laag oliepeil vraagt om uitleg. Dat geeft je een indruk van hoe de auto behandeld is.
    Overtuig je ervan dat de motor koud is als je hem start, en luister goed.
    De motor van een MX5 is er een waarvan er miljoenen gebouwd zijn, en zo ongeveer onverwoestbaar. Die kan en moet dus ook absoluut goed klinken. Een NA kan een tik in de kleppen hebben. Dat is geen groot probleem, wel een kostenpost van 3 uur extra werk bij het vervangen van de distributieriem. Hoor je in een NB, NC of ND een tik in de motor: weglopen is dan het beste advies, tenzij je verliefd bent op de auto en budget hebt. Onderhandel de prijs dan wel naar een absoluut laagterecord.
    1.6 motoren voor NA en NB zijn goed te vinden voor relatief weinig geld. 1.8’s voor NA/NB veel moeilijker. Revisie kost ± 2.500,=, wel afhankelijk van de staat van de auto.
    Gebruikte motoren voor NC en ND zijn ook goed te vinden; die marktprijs verschilt nogal dus noem ik hier nu geen getal.
  6. Verder: vraag na hoe lang de distributieriem (NA en NB) er al inzit, in Km’s en leeftijd. 60.000Km en/of 5 à 6 jaar is het maximum, dan moet hij vervangen worden: €450,= bij ons inclusief een complete dag wellness-verzorging van je MX5-motor, jij krijgt koffie, thee, soms cake en altijd goed gezelschap. Kijk naar lekkages van olie en koelvloeistof, en vraag naar de onderhoudsgeschiedenis.
  7. Dak: Is het een vinyl dak, kies dan voor een met een glazen ruit, en maak je niet te druk over scheurtjes aan de randen, het is een plastic dat je niet eeuwig kan blijven buigen, dus die scheurtjes krijg je na verloop van tijd altijd op de vouwpunten. Ze moeten niet echt groot zijn natuurlijk. Is het dak van stof, kijk dan of het vrij van groene aanslag is en niet té vuil. Impregneren kan dan nog goed en dat kost weinig. Het dak moet wel heel zijn.
    Let er op dat het dak goed open dicht gaat en de sluitingen aan de voorkant nog goed werken. Geen grote reparaties, maar wel irritant als je een cabrio koopt en juist het dak heeft een vreemde gebruiksaanwijzing. Het dak van een MX5 gaat heel gemakkelijk open en dicht als het goed is. Een nieuw dak is als het mooi moet zijn ± €1.500,=. Stoffen daken gaan heel erg lang mee gelukkig.
  8. Interieur: MX5’s zijn er in talloze uitvoeringen en allemaal hebben ze hun eigen interieur. Daar kan je een auto leven lang mee hobbyen en er is van alles voor te krijgen. Check of alles wat er op zit en je wilt gebruiken of verplicht is werkt.