Distributieriem

Ieder nadeel heb ze voordeel (Willem van Hanegem ± 1970)

Een onderdeel van de motor wat je niet hoort of ziet, en volledig uit het zicht zijn
werk doet is de distributieriem. Die zit in de NA en NB (NC en later hebben een distributieketting die geen onderhoud nodig heeft). Je kan hem ook “dirigent” riem noemen, want zo belangrijk is hij wel: lees hieronder de uitleg van Niels:

“hij verbind de krukas en nokkenassen met elkaar zodat de in en uitlaat kleppen op het juiste tijdstip opengaan ten opzichte van de positie van de zuiger.”

Als je niet begrijpt wat daar staat is dat niet erg, maar de dirigeerfunctie wordt zo wel een beetje duidelijk.

Nu de uitspraak van Willem:
Het nadeel van een kunststof riem is dat hij verslijt en verouderd, terwijl je hem niet kunt zien om hem in de gaten te houden.
Dus moet je hem vervangen vóórdat hij versleten is : ± 70.000 Km, of 4 à 5 jaar.

Een voordeel is dat, omdat we toch diep in de krochten van je motor duiken, we tijdens deze klus ook omliggende onderdelen inspecteren.
Gewoon zodat we -indien nodig- die andere dingen nu snel, en dus goedkoop, kunnen vervangen.

We houden je graag en met plezier in je MX5 op de weg, vandaar.

What’s in the job:

Inspectie van je auto (zoals we eigenlijk altijd wel doen)

te vervangen onderdelen:

  • Distributie riem
  • Omlooprol
  • Spanningsrol
  • Veer voor spanningsrol
  • Kleppendeksel pakking
  • Koelvloeistof
  • Oliekeerring (indien nodig)

Eerst demonteren we de radiator omdat die erg in de weg zit en heel kwetsbaar is.
Wanneer je daar in de buurt met gereedschap bezig bent is een scheurtje of deuk snel gemaakt.
Vervolgens gaat het kleppendeksel eraf en alle afdek plaatjes die de distributie riem verstoppen.

Daarna zetten we de motor precies op tijd:
Bovenste dode punt op zuiger nummer 1 en checken de afstelling van de distributieriem.
Als deze correct is zetten we de nokkenassen vast zodat deze niet meer kunnen bewegen.
Zo staat de motor klaar om de nieuwe riem te ontvangen.

Dan halen we de spanning en omlooprol los.
We inspecteren de oliekeerring want die is nu makkelijk te zien en vervangen hem indien nodig.
Zodra we tevreden zijn gaat de nieuwe distributieriem er als eerste op en vervolgens de nieuwe spanners.
Dan draaien we de motor met de hand een paar keer rond om zeker van te zijn dat alles functioneert en de timing perfect staat.

Vervolgens bouwen we alles weer terug, kijken we naar de andere riemen en de zaken die daardoor aangedreven worden, vullen en ontluchten het koelsysteem.
Dan hebben we meteen de nieuwe riem getest, want voor het ontluchten van de koeling moet de motor aan…. met zijn nieuwe riem!

De klus is dan vrijwel klaar.
De testritje voor de zekerheid hoort er ook bij, dan slapen wij ook rustig.

Is je MX5 NA of NB(FL) aan een nieuwe distributieriem toe, bel, kom langs of stuur een mailtje voor een realistische prijsindicatie.

Wat kost dat?

Deze klus kost bij ons misschien minder dan bij anderen,
maar je krijgt wél veel meer dan waar dan ook.