Luchtfilter, PK’s of decibellen

Je luchtfilter moet je regelmatig vervangen. Logisch, want een filter wordt vies.
Als het zijn werk goed doet, filtert het de verbrandingslucht voor je motor van alles wat niet “lucht” is. Maar als je meer lucht geeft, krijg je dan ook meer PK’s?

De fabriek heeft je luchtinlaat zo ontworpen dat je motor ruim voldoende schone lucht
krijgt om de PK’s te leveren die in de folder staan, met minimaal geluid.
Bij de servicebeurt zal de dealer (hopelijk) een nieuw filterelement monteren, en zo hoef je er nooit over na te denken. Maar misschien doe je dat wel, en dan denk je waarschijnlijk aan meer PK’s, of meer geluid.

Luchtfilterelementen voor alle modellen verkopen wij gewoon, zowel origineel Mazda als goede “aftermarket”.
Maar, er is heel veel te koop op dat gebied, dus hier een beetje uitleg over wat kan
en wat het doet.

Wie weet het beter

Het standaard luchtinlaatsysteem is ontworpen rond wetgeving en comfort (geluid), niet
persé met maximale motorprestaties in gedachten.
Gelukkig zijn de ontwerpers bij Mazda heel goed, en wat je standaard krijgt is lastig te verbeteren.

Dit is in tegenstelling tot wat je op veel plekken op het internet kan lezen.
Daar vliegen de PK-winsten je om de oren, met minimale inspanning; gewoon door het een of andere inlaatsysteem te monteren.

Helaas, de werkelijkheid is dat er best wat winst te halen valt door tweaken aan de luchtinlaat, maar alleen als je een doordacht plan van aanpak en flink wat geld hebt. Het zijn niet de goedkope PK’s waar we het hier over hebben, wél goedkope decibellen.

Gaat het over decibellen, dan kan je voor weinig best veel doen.
Lees dan niet hier verder, maar koop iets zoals je hieronder ziet:

Dit is weliswaar een test-opstelling, maar decibellen gegarandeerd! 🙂
Prestaties komen pas als er een programmeerbare ECU in de auto zit.

Wat kan:

Een ander filterelement.
Bijvoorbeeld: K&N, Bosch, Mann, Nipparts,
Wat dit doet kunnen we kort over zijn: levert voor het motorvermogen niets merkbaars op
of netjes gezegd: statistisch niet relevant.
Je kan er wel geld mee besparen; er zijn goedkopere filterelementen op de markt.
De extra dure leveren o.a. levensduur op doordat je ze kan schoonmaken en hergebruiken.

Een ander filter.
Ja, nu kunnen we niet meer kort zijn. Hier begint het lange,
maar wel interessante verhaal…….

Hoe werkt het:

Je motor wordt bestuurd door een ECU met een netwerk aan sensors die de data leveren om het lucht/brandstofmengsel zo precies mogelijk samen te kunnen stellen.
Als je aan de luchtinlaat gaat sleutelen door er een ander filter op te zetten moet je ECU dus reageren op de veranderde situatie. Daar zit een beperking: als je een ander filter gaat gebruiken, verander je de luchthoeveelheid naar een waarde waar de ECU niet op ontworpen is. Kort gezegd, om extra PK’s te kunnen genereren met een andere luchtinlaat heb je een vrij programmeerbare ECU nodig, en andere sensor(s). Hieronder leggen we uit hoe het werkt.

Wat wordt er allemaal gemeten:
Inlaat: De hoeveelheid lucht die binnenkomt en de temperatuur.
Uitlaat: Het zuurstofgehalte (narrow band voor de NA t/m NC).
Verder: de stand van je gaspedaal, het toerental van de motor en de temperatuur van het
koelwater, soms de luchtdruk.

Heb je die cijfers, dan kan je ECU precies bepalen hoeveel meer of minder benzine je
in moet spuiten om de verbranding zo te krijgen als waar hij voor geprogrammeerd is.

De standaard ECU van een MX5 NA, NB en NC reageert op die gegevens met grofweg 4 mogelijke uitkomsten voor de inspuiting:

1: de motor loopt stationair: Zolang hij nog koud is regelt dit programma (open loop) dat hij zo snel mogelijk opwarmt en intussen niet afslaat. Nu wordt er geen gebruik gemaakt van de sensordata. Als hij op bedrijfstemperatuur is start een programma (closed loop) wat er voor zorgt dat je motor zo zuinig mogelijk loopt.

2: er wordt vermogen gevraagd (je geeft gas) en de motor loopt te rijk:
Dan wordt de brandstofinspuiting aangepast totdat weer aan de emissie eisen wordt voldaan.

3: er wordt wat vermogen gevraagd (je geeft gas) en de motor loopt te arm:
dan wordt de brandstofinspuiting aangepast totdat het programma het weer veilig vind.

4: vol gas: (open loop) er wordt een voorgeprogrammeerde hoeveelheid brandstof in het blok gepompt om op een voor de motor veilige manier aan de vraag naar vermogen te voldoen.
Ook nu wordt er geen gebruikt gemaakt van de sensordata.

De ECU van een ND heeft geen “open loop”; die gebruikt altijd de data van alle sensoren.

Wat levert het op:

Als je dus een ander luchtfilter plaatst, moet je je met bovenstaande gegevens eerst
vaststellen of je de extra lucht die je in de motor wilt pompen met een ander luchtfilter
wel gebruikt kan worden door je motor. Heb je een ND, dan heeft het zeker nut.
De ECU kan met de extra lucht rekenen en je wint dus echt PK’s, en wellicht ook decibels 🙂
In alle andere gevallen, dus NA, NB en NC:
Wil je meer PK’s? dan is het antwoord nee. Je ECU is niet precies genoeg om de brandstof toevoer af te stemmen op de extra lucht.
Wil je meer geluid…. dan helpt een ander, meer open filter, heel goed!