Motor tunen: >200PK uit een 1.6 NA of NB

Turbo of compressor?

Als je echt heel veel PK’s uit je NA of NB wilt halen wordt het een moeilijke keuze.
Ligt aan je stijl denk ik nog het meest.
Je auto van ±1000 kilo met zoveel PK’s wordt hoe dan ook een “handfull” wanneer je het gas intrapt.
Met een compressor schiet je er als een raket vandoor zonder al te veel drama, en de turbo uitvoering doet hetzelfde, maar dan met meer herrie, omdat je het blok en de turbo eerst op toeren moet brengen.
Wat je ook kiest, zwarte strepen op het asfalt en gillende /rokende banden zijn geen enkel probleem.

Allebei de machines hebben een wat gedempt inlaatgeluid, want de compressor of turbo zit tussen je inlaat en de motor. Maar het uitlaatgeluid daarentegen, is met een compressor niet extra gedempt. Dus ga je voor uitlaatgeluid is de compressor beter geschikt.

Is het aantal PK’s het belangrijkste: kies dan voor een turbo. Daarmee haal je 250 of zelfs 300 PK als je het goed aanpakt.

Wil je dragracen of ernstig hard rechtdoor kunnen gaan is een >250PK turbo aan te bevelen.
Wil je op Zandvoort de Porches en dikke BMW’s zoek rijden neem dan een compressor met intercooler…, zet dat op max PK’s en ze zullen echt alle zeilen bij moeten zetten om je weer terug te pakken 🙂