Motor tunen: >200PK uit een NA of NB

Turbo of compressor?

Als je echt heel veel PK’s uit je NA of NB wilt halen is een turbo eigenlijk de enige keus.
Wat voor turbo ligt aan je stijl denk ik nog het meest.
Je auto van ±1000 kilo met zoveel PK’s wordt hoe dan ook een “handfull” wanneer je het gas intrapt.
Met een compressor schiet je er als een raket vandoor zonder al te veel drama, en de turbo uitvoering doet hetzelfde, maar dan met iets meer geleidelijk in het begin, omdat je het blok en de turbo eerst op toeren moet brengen.
Wat je ook kiest, zwarte strepen op het asfalt en gillende /rokende banden zijn geen enkel probleem, maar ook boodschappen doen zonder dat iemand merkt dat je in zo’n powerhouse rijd kan gewoon.

Allebei de machines hebben een wat gedempt inlaatgeluid, want de compressor of turbo zit tussen je inlaat en de motor. Maar het uitlaatgeluid daarentegen, is met een compressor niet extra gedempt. Dus ga je voor uitlaatgeluid is de compressor beter geschikt.

Is het aantal PK’s het belangrijkste: kies dan voor een turbo. Daarmee haal je 250 of zelfs 300 PK als je het goed aanpakt. De compressor blijft steken op 220PK.

Wil je dragracen of ernstig hard rechtdoor kunnen gaan is een >250PK turbo aan te bevelen.
Wil je op Zandvoort de Porches en dikke BMW’s zoek rijden met je MX5 kan je kiezen: een compressor of turbo met intercooler…, zet dat op max PK’s en we garanderen je veel verbaasde gezichten 🙂