16-3-2022 Eindelijk uit de winterslaap

Hoe haal je je MX5 veilig uit zijn winterslaap?
Geen enkele autofabrikant ontwerpt zijn auto’s op langdurig stil staan, en daar zijn ze dan ook niet goed in.
In de gebruiksaanwijzing staat uitgelegd dat je voorzorgsmaatregelen moet treffen als je je auto in een winterstalling zet, maar ja…. wie heeft de gebruiksaanwijzing nog, en wie leest dat eigenlijk? Jij als echte liefhebber natuurlijk wél, maar voor de zekerheid vertellen we hier toch maar even hoe je het ontwaken uit de winterslaap voor de lente ook al weer goed aanpakt.
Je moet rekenen dat als je een machine een paar maanden stil laat staan, je iets doet waar hij niet op ontworpen is.
De klok bijvoorbeeld blijft gewoon stroom gebruiken, net zoals het alarm en de centrale deurvergrendeling. Die trekken daarmee langzaam je accu leeg.
Ook de motor heeft het zwaar met niets doen: die is ontworpen om constant gesmeerd te worden, maar nu krijgt hij maanden lang geen druppel olie.
Je banden: gemaakt om te bewegen, niet om te staan.
Ik hou op: hier een korte checklist voor het wakker maken van een MX5 na de winterslaap, zonder iets kapot te maken.
- Zet je accu aan een lader, en laat hem daar minstens 24 uur, liefst 48 uur aan staan.
- Pomp je banden op naar 3 bar. Dat kan makkelijk met een fietspomp, duurt alleen eventjes
dit doe je zodat je banden weer rond worden, ze hebben een tijd met steeds hetzelfde stukje ingedrukt gestaan. - Controleer het oliepeil en vul het bij met goede kwaliteit olie, je vind je juiste olie hier.
- Controleer ook het koelwater en vul dat bij tot halverwege de streepjes min en max op het overlooptankje.
- Kijk goed rond in je motorruimte. Let op uitwerpselen van knaagdieren of nestmateriaal. Vind je iets dergelijks, pak dan een zaklantaarn en controleer ALLE bedrading zorgvuldig. Er zit een stof in de isolatie van stroomdraden dat knaagdieren doet denken dat het eetbaar is.
- controleer even of er nog benzine in zit 😉, je zal niet de eerste zijn die de auto met een vrijwel lege tank in de garage zet omdat dat veilig is en zich niet realiseert dat dat spul verdampt.
Tot zover de voorbereidingen, nu het eigenlijke starten
- Haal voor het starten eerst even de zekering van de brandstofpomp eruit, want je wilt niet dat hij gelijk start.
- Zet de garagedeur open
- Zet de auto in neutraal, alleen een van origine amerikaan mag je starten met de koppeling in.
- Zet alle elektrische zaken uit, vóórdat je het contact aanzet.
- Laat de startmotor nu 5 seconden draaien. De motor start niet, want je hebt de benzinepomp uitgezet.
- wacht een minuutje om de accu weer op adem te laten komen
- nog een keer 5 seconden de startmotor laten draaien
- weer een adempauze voor de accu van een minuutje
- de laatste sessie van 5 seconden startmotor, waarschijnlijk zie je nu je oliedrukmeter in beweging komen, en daar doen we dit allemaal voor.
- zet de zekering voor de brandstofpomp terug.
- Nu kan je (als je accu nog wat puf heeft, anders eerst weer opladen) de motor veilig starten.
- Laat hem rustig een paar minuten (5 denk ik) stationair draaien, zodat werkelijk overal weer normale oliedruk is, en ook het water op temperatuur is gekomen.
- Dak open en een klein stukje rustig rijden terwijl je de oliedrukmeter en de watertemperatuur meter in de gaten houdt.
- Blijft alles goed: dan je bandenspanning weer naar normaal (±2,1 bar), je eerste rit plannen en plezier maken.