Uitlaat

OK, je uitlaat….
Wat heb je er aan en je denkt er eigenlijk alleen aan als er een probleem mee is,
bij de APK bijvoorbeeld.
En op dat moment blijken die dingen nog duur ook.

Je uitlaat is erg belangrijk, laten we dat even voorop stellen.
Een vliegtuig met zuigermotor heeft er vaak geen, maar die maken dan ook een hels kabaal, en eenmaal in de lucht sta je nooit voor een verkeerslicht stil en dus ook niet in je eigen uitlaatgassen.

Een auto heeft de uitlaat nodig voor de herrie en het in leven houden van de inzittenden.

Als je er dan toch een hebt, kan je hem ook in je voordeel gebruiken, en dus is er bij
het ontwerp van de MX5motor ook rekening mee gehouden; de motor werkt het beste als de uitlaat doet wat de ingenieurs er van verwachten: hij moet dus ook voor de prestaties helemaal heel zijn.

Helaas hangt een uitlaat ook bij een MX5 volledig onder de auto. Daar vang je al het water
en allerlei rotzooi die door de banden opgegooid wordt. In de winter ook nog pekel..
Geen plek om een lang leven te hebben.

Vandaar dat er nog wel eens iets aan kapot gaat.


De katalysator bijvoorbeeld. Een kostbaar onderdeel wat een beperkte levensduur heeft,
vaak korter dan de rest van de uitlaat. Waarom gaat die niet zo lang mee?
Omdat de chemische reactie die de katalysator op gang brengt materiaal kost uit de
katalysator zelf. Op een bepaald moment is dat materiaal gewoon op, en je kan het niet
navullen: op is op. Dan moet je hem vervangen.

Voor een NB zijn ze erg duur, rond de € 1.000,=.
Voor de NA en de NBFL valt het in vergelijking nog mee: tussen de € 250 en € 600.
Bij de NC zit een van de katalysatoren vast aan het spruitstuk en kost in RVS €500. Er zit
er ook nog één een stukje verderop in de uitlaat, ook nog eens €500,=.

Kortom, een versleten katalysator is niet leuk, kost een hoop geld.

Wij zijn nét geen tovenaars

Wij zijn geen tovenaars, maar we kunnen wel stalen en RVS uitlaten repareren of de
katalysator vervangen voor heel veel minder dan die ± €1.000,=.
Dat hangt natuurlijk wel af van de algemene staat van de rest van de uitlaat, maar wij doen wel ons best om je voor een redelijk bedrag weer een stille, goed werkende en APK-bestendige uitlaat te geven.

Nieuwe katalysator onder een NB 10th anniversary
Nieuwe katalysator op maat in een bestaande uitlaat geplaatst onder een NB

Hoor je bij een APK dat je CO-waarde te hoog dreigt te worden of al is, kom dan langs.
Wij adviseren je graag hoe je het beste je uitlaat en/of katalysator probleem oplost.
Wij gebruiken graag RVS katalysatoren die je meer vermogen geven, je keurig aan de
emissie-eisen laten voldoen en op maat gemaakt worden zodat we ze kunnen plaatsen terwijl we zo veel mogelijk van je originele uitlaat kunnen houden en daarmee de kosten laag.

Maar buiten de katalysator lossen we ook je andere problemen met de uitlaat op: een lek in een demper of een verbinding die toch niet helemaal dicht is, kom langs.

Wat kost dat?

Deze klus kost bij ons misschien niet minder dan bij anderen,
maar je krijgt wél veel meer dan waar dan ook.
Hoe ouder de auto, hoe meer kans je hebt dat bijkomende ouderdomsprobleempjes extra tijd in beslag nemen.
Reken op 5 uur werk + de onderdelen. We doen het vaak, zijn er snel in en proberen het goed, maar ook snel te doen, en rekenen dan ook minder.