Meters in je dashboard

Oliedrukmeter

dashboard van de eerste NA-serie

De eerste MX5, de NA heeft een oliedrukmeter midden in het dashboard.
Een nogal prominente plaats, en je ziet hem dan ook steeds, zelfs al let je er niet op.
Dat staat stoer, zo’n oliedrukmeter, en sportief.
Maar ja, een MX5 is dan ook een sportauto en als je hem daadwerkelijk als sportauto gebruikt is het een essentieel stukje instrumentarium als je de motor heel wilt houden.
In de eerste NA kan je zien of je oliedruk voldoende is zodat je de motor vol kan belasten, nog te hoog omdat de motor nog niet op temperatuur is, of te laag…. dan moet je op onderzoek uit gaan en het sporten uitstellen tot je weet waar dat van komt.
Ook onder het rijden kan je oliedruk zakken, dan weet je dat je je reisplan moet omzetten: eerst even langs de of je garage.

Van gebruikersinfo naar entertainment

Na de eerste NA en in de NB is die meter vervangen door een exemplaar wat er exact hetzelfde uitziet, maar alleen nog maar aangeeft of er oliedruk is. punt.
Dus zodra je de auto start en de oliepomp werkt, staat die meter in de ideale stand. Hoera! Je oliedruk is ideaal! Koud, te heet, lekkende pakkingen, maakt allemaal niet uit, je oliedruk lijkt ideaal en je kan het gas veilig helemaal intrappen……., zolang de pomp maar werkt.
Omdat die meter altijd in dezelfde stand staat heeft het geen zin om er naar te kijken, en dat doe je dus ook al snel niet meer, terecht. Mocht de druk wegvallen, reageert de meter ook nog eens vertraagd, dus je motor is al kapot voordat hij aan je laat zien dat er geen oliedruk meer is.

In de NC en ND is de meter weer anders; die meters geven een berekende oliedruk aan op basis van de watertemperatuur(!) en het toerental.
De meter beweegt wel, maar niet op basis van een druksensor, maar een combinatie van drie dingen.
1: de oliedruk: er zit wel een oliedruksensor in het blok die meet óf er oliedruk is, net zoals de latere NA’s en de NB’s.
2: de watertemperatuur: lagere temperatuur, dikkere olie dus hogere druk.
3: het toerental: hogere toeren, harder werkende oliepomp, hogere druk.

Je krijgt dus wel een indicatie, maar voor een serieuze gebruiker of garagemonteur veel te weinig info.
De olie kan je dus maar beter zelf goed in de gaten houden, de auto zelf geeft geen bruikbare informatie.
Olie peilen en goed luisteren naar je motor geeft je dus meer info dan de meter op je dashboard.

Watertemperatuur

Ook hier geldt hetzelfde verhaal; de NA heeft een meter die keurig verteld wat je watertemperatuur is.
Vanaf de NB geeft hij alleen de temperatuur tot 90C exact weer, daarna blijft hij keurig in het midden staan tot 140C. Pas boven de 140C loopt hij weer op.
Dat laatste zal alleen op een Amerikaans parkeerplaatscircuit (of een kartbaan) gebeuren, want bij 130C grijpt de ECU in en krijg je nog maar 90PK, totdat de motor en dus het water genoeg afgekoeld is. 

Bij zo’n NA kan je dus zien of je watertemperatuur OK is zodat je de motor vol kan belasten, nog te laag omdat hij nog niet op temperatuur is, of te hoog…. dan moet je op onderzoek uit gaan en het sporten uitstellen tot je weet waar dat van komt.
Ook onder het rijden kan je temperatuur stijgen, dan weet je dat je je koest moet houden en je reisplan moet omzetten: eerst even langs de of je garage.
Sporten moet in zo’n geval echt wachten tot je de koeling weer op orde hebt.

Helaas is het zo dat ook die 130C (wanneer de ECU maatregelen neemt) al alle onderdelen van de motor helemaal tot het uiterste belast worden, dus je wilt het eigenlijk eerder weten, en als de meter voor jou zichtbaar begint op te lopen zit je al op minimaal 140C… eigenlijk te veel voor de motor, dus schade is bijna onvermijdelijk.

Ook hier geldt dus hetzelfde: hou de boel zelf in de gaten en vertrouw niet op je dashboard.
Bij de NB of later kan je het onder het rijden alleen maar voelen; de motor wordt door de ECU geknepen als hij te warm wordt, dus daaraan kan je merken dat je je koeling aandacht moet geven.

Heb je vragen, kom langs of stuur een berichtje.