Uitlijnen

Je wielen staan niet recht.

Niet iedereen beseft dat de wielen van een auto niet 100% recht onder de auto staan, maar dat is echt zo.
Kijk maar eens heel goed naar je auto en dan valt het je op.
Dat is nu precies wat uitlijning is: de juiste stand van de wielen bepalen.

Het geheim van de smid.

Wat nu precies die juiste stand is, is het geheim van de smid, maar niet van ons.
Wij houden niet zo van geheimen, dus voor de geïnteresseerde vertellen we hier het één en ander.

De meeste mensen rijden niet met een MX5 om hem op een circuit te gebruiken; de circuit mensen verwijs ik graag naar het TRACKDAY onderdeel. Dit stuk is meer bedoeld voor de mensen die hun avonturen op wegen beleven waar je tegenliggers hebt.

Wij stellen je auto af zoals alleen een MX5-specialist dat kan

Weet je nu genoeg en wil je dat we je auto zó afstellen dat jij je veilig en comfortabel in je MX5 voelt?


Of leest eerst nog even wat bijvoorbeeld Simone over onze uitlijnkunsten zegt:
“Samen met Niels een proefrit gemaakt en uitgelegd wat er aan de hand was. Gelukkig spreken ze bij MX5onderhoud wel de taal van de MX5 rijder en al snel was duidelijk wat ik bedoelde.” en: “een paar uurtjes sleutelen verder, stapten we in voor een proefritje met de nieuwe afstelling. Tja wat zal ik zeggen…..het oude vertrouwde MX5 gevoel is weer terug!”

Drie dingen bepalen het weggedrag van je MX5.

Het weggedrag van je auto is afhankelijk van een paar dingen tegelijkertijd:
onderstel, banden, en de uitlijning van je auto.

Een MX5 die niet op alle drie de punten hoge cijfers scoort zal nooit tóp weggedrag vertonen. Deze drie punten horen bij elkaar als M, X en 5 🙂

Daarom is het belangrijk dat je de uitlijning van je auto niet veronachtzaamd; laat je auto uitlijnen wanneer het nodig is bij mensen die er echt verstand van hebben, en vraag vooral om de uitlijning die bij jou en je MX5 past. Kijkt de garage als je dat verteld enigszins vragend en zeggen ze dat je er gerust op kunt wachten, ga dan weg: een MX5 uitlijnen is iets héél anders dan alleen het stuur rechtzetten. Dus ga naar een race-team waar ze hele dure auto’s afstellen, of kom voor wat minder geld bij ons.

De uitlijning kan je het beste bij ieder nieuw setje banden laten controleren.

Banden gaan lang mee, en in die lange tijd maakt je onderstel dus ook veel mee;
ook dingen die je uitlijning kunnen verstoren zoals gaten in de (snel)weg, een stoeprand die je raakt….. je weet wel.

Wat houdt uitlijnen nu in:

Punt 1: Onderstel: Omdat de MX5 een sportauto in ontwerp is, zit dat wel goed. Zonder op de details in te gaan hoef je hier echt geen zorgen over te maken: je hebt een sportauto met potentieel voor het circuit. Gelukkig is je MX5 is ook een prima “daily driver”, of toerauto met een sportief DNA. Wij kijken of de bevestiging van het onderstel aan de auto nog OK is.
(ophangrubbers)

Punt 2: Banden: Goede banden zijn lang niet altijd duur, maar goedkope banden zijn vaak wel duurkoop, omdat die niet genoeg kunnen presteren om je goede onderstel en uitlijning tot zijn recht te laten komen en jou vertrouwen te geven in je auto.

Punt3: Uitlijning: Met de uitlijning regelen wij dat je het beste compromis hebt voor jouw specifieke gebruik/rijstijl. Dus de meeste grip binnen het pakket wat jij kiest.
Hoe gaan we te werk als we een auto uitlijnen:
Eerst luisteren we naar je auto in een proefrit en naar jou in een gesprekje over hoe je (graag) met je MX5 rijdt.
We komen dan op een afstelling die ergens tussen standaard Mazda en maximaal mogelijk ligt.
Veiligheid en vertrouwen zal het uitgangspunt zijn: de auto moet kunnen doen wat je van hem vraagt. Daarmee zit jij met vertrouwen in je auto. Dat geeft rust en dus comfort.

Je moet er wel even wat tijd voor vrijmaken, want we zijn soms wel zo’n twee uur aan het sleutelen. Bij een auto waar alles mee zit is het in een uurtje klaar.

Technisch:

We gebruiken de allerbeste afstelapparatuur: een uitlijnbrug met een (Hunter) computer die afstellen tot op 1/10e millimeter mogelijk maakt. Maar het gaat niet alleen om die computer, die hebben meer garages, maar wat je er mee doet.

Het gereedschap in actie (Hunter Hawkeye)


Het fanatisme van Niels en Paul, onze ervaring op het circuit, dat is niet iets wat een fancy computer meebrengt. Onze drive om ons vakmanschap en kennis van de effecten van een afstelling om de auto precies dát te laten doen wat je wilt in combinatie met die computer als gereedschap voel je echt wel.

Gelukkig heeft een MX5 massa’s afstelmogelijkheden, en vrijwel geen enkele andere auto onder de €100.000,= heeft zoveel. Door al die afstelmogelijkheden én omdat wij ze ook allemaal gebruiken duurt het wel wat langer, maar dan krijg je wel een heel precies afgestelde auto.


Wil je de getallen: lees dan verder in TRACKDAY.