Uitlijnen

Je wielen staan niet recht.

Niet iedereen beseft dat de wielen van een auto niet 100% recht onder de auto staan, maar dat is echt zo.
Kijk maar eens heel goed naar je auto en dan valt het je op.
Dat is nu precies wat uitlijning is: de juiste stand van de wielen bepalen.

Het geheim van de smid.

Wat nu precies die juiste stand is, is het geheim van de smid.
Wij houden niet zo van geheimen, dus voor de geïnteresseerde vertellen we hier het één en ander.

De meeste mensen rijden niet met een MX5 om hem op een circuit te gebruiken; de circuit mensen verwijs ik graag naar het TRACKDAY onderdeel. Dit stuk is meer bedoeld voor de mensen die hun avonturen op wegen beleven waar je tegenliggers hebt.

Wij stellen je auto af zoals alleen een MX5-specialist dat kan

Weet je nu genoeg en wil je dat we je auto zó afstellen dat jij je veilig en comfortabel in je MX5 voelt?

Drie dingen bepalen het weggedrag van je MX5.

Het weggedrag van je auto is afhankelijk van een paar dingen tegelijkertijd:
Banden, uitlijning en het onderstel van je auto.

Een MX5 die niet op alle drie de punten hoge cijfers scoort zal nooit tóp weggedrag vertonen. Deze drie punten horen bij elkaar als M, X en 5 🙂

Daarom is het belangrijk dat je de uitlijning van je auto niet veronachtzaamd; laat je auto uitlijnen wanneer het nodig is bij mensen die er echt verstand van hebben, en vraag vooral om de uitlijning die bij jou en je MX5 past.

Uitlijnen hoor je in ieder geval bij ieder nieuw setje banden opnieuw te laten doen.

Banden gaan lang mee, en in die tijd maakt je onderstel dus ook veel mee;
ook dingen die je uitlijning kunnen verstoren zoals gaten in de (snel)weg, een stoeprand die je raakt….. je weet wel.

Wat houd uitlijnen nu in:

Punt 1: Onderstel: Omdat de MX5 een sportauto in ontwerp is, zit dat wel goed. Zonder op de details in te gaan hoef je hier echt geen zorgen over te maken, je hebt een sportauto met potentieel voor het circuit. Gelukkig is je MX5 is ook een prima “daily driver”, of tourauto met een sportief DNA. Wij kijken of de bevestiging van het onderstel aan de auto nog OK is.
(ophangrubbers)

Punt 2: Banden: Goede banden zijn lang niet altijd duur, maar goedkope banden zijn vaak wel duurkoop, omdat die niet genoeg kunnen presteren om je goede onderstel en uitlijning af te maken met grip.
Grip is wat je auto op de weg houd, maar is tegelijkertijd hetgeen je banden doet slijten.

Punt3: Uitlijning: Met de uitlijning regelen wij dat je het beste compromis hebt voor jou gebruik/rijstijl. Dus de meeste grip binnen het pakket wat jij kiest.
Hoe gaan we te werk als we een auto uitlijnen:
Eerst kijken we naar de slijtage van je banden (als die er al een tijd opzitten), luisteren naar je auto in een proefrit en naar jou in een gesprekje over hoe je (graag) met je MX5 rijdt.
We komen dan op een afstelling die ergens tussen de lijn van standaard Mazda naar Max Verstappen ligt. (Max doet max 150 kilometer met de banden, dus hou daar rekening mee als je er om vraagt)
Veiligheid en vertrouwen zal het uitgangspunt zijn: de auto moet kunnen doen wat je van hem vraagt. Daarmee zit jij met vertrouwen in je auto. Dat geeft rust en dus comfort.

Je moet er wel even wat tijd voor vrijmaken, want we zijn zeker zo’n twee uur aan het sleutelen.

Technisch:

We gebruiken afstelapparatuur die je op circuits ziet. Dat is geen fancy computer, maar 100% handbediend meetgereedschap waarmee je met vakmanschap en kennis van de effecten van een afstelling de auto precies dát kan laten doen wat je wilt.

Gelukkig heeft een MX5 al die afstelmogelijkheden, en vrijwel geen enkele andere auto onder de €80.000,= heeft zoveel. Door al die afstelmogelijkheden én omdat wij ze ook allemaal gebruiken duurt het wel wat langer, maar dan krijg je wel een heel precies afgestelde auto. We bepalen het gedrag van de voorkant van de auto; dus wat jij direct voelt in je stuur, en apart de achterkant.
De achterkant kan je vertalen met het gevoel van stabiliteit die je MX5 je geeft door “als een trein” op de weg te liggen.
We combineren caster, camber en sporing tot hij doet wat jij prettig vindt.
Wil je de getallen: lees dan verder in TRACKDAY.