MeisterR maakt schokbrekers die speciaal voor de MX5 gemaakt zijn.
Dus niet schokbrekers die ook op een MX5 passen……., nee:
schokbrekers die speciaal voor de MX5 gemaakt zijn.
Merk je dat?
spoiler: ja, ja en driewerf ja.
Wij hebben de MeisterR’s inmiddels op alle modellen MX5 gemonteerd en afgesteld.
Een auto waar een klant van ons vroeg om MeisterR’s op te monteren en af te stellen was onze eerste praktijkervaring met de MeisterR.
Dat waren MeisterR Zeta CRD, een boel letters maar het is de naam van het model in het midden van hun assortiment, wat inmiddels vervangen is door de Zeta Sport.
- Sportive voor op straat
- Zeta sport voor de mens die de demping precies op maat wil of zelf af wil kunnen stellen
- Clubrace voor… nou ja de naam zegt alles
Die set Zeta’s verraste ons zodanig, dat we besloten om zelf een setje te kopen om uit te testen.
Na die test waren we zó onder de indruk dat we ook een setje Clubrace hebben gekocht om op “Rees” te monteren.
En gelukkigerwijs kwam er iemand langs die graag een set Sportive’s onder zijn auto wilde… waardoor we ook met die kennis konden maken.
OK, ter zake. Is het wat, die MeisterR’s?
Zoals je begrijpt uit het bovenstaande vinden wij van wel.
Waarom:
De bouwkwaliteit lijkt ons bovengemiddeld.
De combinatie veersterkte en demping is heel zorgvuldig gekozen en tot een prachtig werkende set gemaakt.
Eerst de Sportive
De Sportive is deels instelbaar. De rijhoogte kan je afstellen. Belangrijk om de balans in de auto te brengen (zie de pagina Rijhoogte voor meer details). Daarmee geef je je auto een fundament voor een goede uitlijning en een voorspelbare en vertrouwen gevende auto.
De karakteristiek van de twintube demping is niet heel bijzonder, maar geeft een goed gevoel.
Al met al is de Sportive een echte upgrade en laat de kwaliteit van het MX5 onderstel tot leven komen. Op dit moment een zeer goede keus voor iemand die de standaard vering moet vervangen en iets extra’s wil voor relatief weinig geld.
Dan de Zeta Sport
De ZETA Sport is de middelste in de lijn van MeisterR.
Monotube(!) demper met een hele mooie afstellings mogelijkheid: CRD staat voor Close Ratio Damping; veel verschillende standen (32).
Het bereik van de afstelling is heel groot: je kan van “vliegend tapijt” tot “knalhard” en dus 30 standen er tussen in. De demping blijft in het hele gebied goed werken.
Wat vooral opvalt is het karakter van de dempers.
Ze werken bij kleine oneffenheden zijdezacht en worden naarmate ze harder moeten werken ook stugger onder het inveren. Dus alleen als het moet zijn ze stug.
Het uitveren daarentegen is altijd supersnel, waardoor het wegcontact steeds zo goed mogelijk blijft.
Het karakter van de ingaande slag geeft dat de auto nooit echt oncomfortabel wordt, terwijl die snelle uitgaande slag zorgt dat je super veel vertrouwen in je auto kan hebben.
Dit is een redelijk geprijste, en voor het geld absoluut de beste schroefset die je kan vinden.
Als laatste de Clubrace
Koop deze monotube schroefset alleen als je je auto gebruikt om mee te sporten.
Ze zijn op het circuit hemels om mee te rijden, zonder meer, maar alleen in de zachtste stand comfortabel genoeg om een passagier mee te nemen op een normale rit.
Die passagier weet dan wel gelijk dat hij/zij in een serieuze sportauto is gestapt.
Ze zijn net als de Zeta Sport meesterlijk in het houden van wegcontact, wat natuurlijk essentieel is als je hard wilt rijden, en tegelijk zo goed afstelbaar dat je ook in nat weer een afstelling kunt vinden om extra mechanische grip te genereren.
Ze kunnen genoeg kracht aan om (semi)slicks op temperatuur te brengen en te houden zonder vaag te worden, dus ze worden ook onder zware belasting niet snel te heet.
We hebben deze clubrace uitgebreid getest op onze ND, met straatbanden en vol slicks.
Op de trackday NA hebben we ze getest met semi-slicks.
Met deze dempers kan je zóveel kracht op je wielen zetten dat de straatbanden al heel snel over hun grens komen en gillend schreeuwen dat “het best wat zachter kan hoor”.
Met semislicks worden ze wakker, en met volle slicks op temperatuur gaan ze echt werken en ze kunnen dat zware werk prima aan.
Ze reageren heel mooi op iedere afstelling en je kan de balans in de auto dus heel precies afstellen. Op circuit Meppen was het verschil tussen Michelin Pilot sport 5 en slicks 6 seconden per ronde. De MeisterR’s gaven geen krimp, ook niet in de laatste rondjes van de -soms zomers warme- testdagen.