Wat de een als prettig ervaart, is voor een ander weer te hard of juist te zacht…..
Daar is ie weer: het is zooooo persoonlijk dat een algemeen advies niet te geven is.
je vering moet bij je passen.
Gelukkig heb je een MX5, de auto die alles kan 😀
Het onderstel van je MX5, of je nu een NA/NB/NC of ND hebt is zó goed, dat je daadwerkelijk alle smaken kan krijgen.
Je hebt een sportauto, dus bij Mazda gaan ze er van uit dat je de weg ook wilt voelen, want om te sporten is dat belangrijk.
De sportievelingen weten nu wel wat ik bedoel.
Maar het is ook een fenomenale toerauto, en de toermensen willen vaak lang in de auto zitten en al rijdend foto’s kunnen nemen (de passagier uiteraard).
En, geen dag is hetzelfde: de Stelviopas oprijden terwijl je foto’s neemt is leuk op zaterdag, maar op zondagochtend diezelfde pas eens wat vlotter doen óók…..
Dat moet met dezelfde auto wel goed en veilig kunnen toch?
Nou, dat kan.
De vering die de fabriek levert kan dat zolang je het sporten niet al te serieus doet of comfort niet als zaligmakend ziet; je hebt één stand in je vering/demping, en daar moet je het mee doen.
Gelukkig zijn er heel veel alternatieven te koop waar je niet gebonden bent aan een enkele stand, en dat is dan ook een aanrader wanneer je vering aan vervanging toe is, of als je dus soms wel wat serieuzer wilt sporten met je MX5, of echt niet comfortabel genoeg vindt.
Wat is er te koop?
Je kan vering kopen die speciaal voor een specifiek doel gebouwd is, maar er zijn goede “allrounders” die je keuze bieden tussen “vliegend tapijt” voor je fotosessies op de bergpas en “plank” voor je trackday’s en dan standen voor al die andere dagen en/of persoonlijke voorkeur, of om je vering bijvoorbeeld aan te passen aan de banden die je kiest, of om in de natte periodes van het jaar een stand te kiezen die meer grip geeft in natte omstandigheden.
De alles bepalende factor hierin is de sterkte van de veren.
Vering voor een auto bestaat uit twee delen: vering en demping.
De veren bepalen hoe veel kracht nodig is om je wiel daadwerkelijk te laten bewegen ten opzichte van de auto, de demping stuurt vervolgens die beweging zodat de boel weer stabiel blijft: een veer haalt maar weinig energie uit de beweging, de demper is er voor om zo snel mogelijk alle energie uit de beweging te halen zodat je auto weer stil ligt.
De samenwerking tussen die twee bepaald alles en je kan daarom ook niet willekeurige veren en dempers combineren; ze moeten op elkaar afgestemd zijn.
Voor dezelfde auto (MX5 natuurlijk) heb je zwaardere veren nodig als je die auto zwaar (echt sportief) belast, en lichtere voor als je “normaal” doet.
De demping kan je bij de betere schokbrekers ook afstellen, zodat je het gedrag van je vering verder af kan stellen op de omstandigheden of gewoon je voorkeur.
De veren bepalen hoeveel kracht je kan verwerken en dus aan hoeveel kracht je je auto bloot kan stellen.
Hoe sterker de veer, hoe meer werk je banden zullen moeten gaan doen, en hoe minder je wielen zullen bewegen (travel), dus hoe preciezer de auto zal reageren op de uitlijning.
Met de dempers stel je af hoe snel en daarmee hoever die bewegingen dan kunnen gaan: hard is traag en weinig, zacht is snel en veel.
Wil je comfortabel en stabiel rijden, dan heb je goeie sterke veren nodig die de auto makkelijk kunnen dragen, en dempers die genoeg vrijheid geven voor beweging, maar niet zo veel dat de auto gaat rollen of lang blijft in- en uitveren en daardoor instabiel wordt.
Wil je zo hard mogelijk over een circuit, dan heb je echt supersterke veren nodig, want in iedere bocht zullen je veren ook de extra kracht van de g-kracht (middelpuntvliegende kracht) op moeten vangen.
En je dempers zullen overeenkomstig sterk moeten zijn zodat de auto niet te snel rolt, maar zo stabiel mogelijk blijft.
Al met al is de juiste vering uitzoeken wel een mooie puzzel, waar je veel kennis en ervaring in kwijt kan.
Het luxe probleem is weer dat er veel fabrikanten zijn, met ook weer verschillende productlijnen, dus er valt te veel te kiezen 🤣.
Wij helpen je graag met uitzoeken van je nieuwe schokbrekers, en stellen je auto ook voor je af zodat hij doet wat je wilt.
En…. we brengen ook je kennis op peil zodat je zelf veilig met je vering kan spelen als je dat wilt zonder dat de afstelling verloren gaat.