Warmdraaien

Moet je je MX5 eigenlijk warmrijden?

Korte antwoord: liefst wel.

Iets langer antwoord: In het ontwerp van de motor is rekening gehouden met zo ongeveer alle temperaturen waarin een MX5 terecht kan komen. Dus in theorie is het niet nodig omdat de ingenieurs er rekening mee hebben gehouden. Toch?
De ingenieurs kunnen echter niet de natuurwetten aanpassen, dus ook de motor waarin in het ontwerp rekening gehouden is met lage temperaturen wordt er toch door geraakt.
Je motor functioneert optimaal wanneer hij helemaal op 90° is.
Dus is voorzichtigheid verstandig als hij (nog) niet op die temperatuur is? Geef zelf het antwoord maar.

Het lange antwoord

Je motor een blok metaal van >150 kilo wat ontworpen is om met ongeveer 90° optimaal te funtioneren. Dus: hij doet het pas echt goed als hij 90° is! Hoe dichter bij die temperatuur, hoe beter je motor functioneert.

WAT werkt dan niet goed onder of boven de 90°?

De beweging die een motor genereert is een complex geheel van vrij precieze draaiende bewegingen en al die draaiende bewegingen moeten gesmeerd worden met olie.
Daar zit een duidelijk mogelijk probleem: 

De olie.

Je olie smeert de motor en daar draait het om: de smering.
De motorolie werkt pas goed als die 90° is. Moderne olie werkt in een steeds groter temperatuurbereik, maar nog steeds niet zolang het of heel koud (of gloeiend heet) is. De olie smeert de metalen delen die elkaar raken. De ruimte daar is logischerwijs héél klein; de delen raken elkaar als het goed is net niet en met alleen een dun laagje olie er tussen. Koude olie is dik en traag, en kan daardoor niet snel in de kleinste ruimtes komen, juist daar waar het moet zijn.

Nu zijn we aangeland waar het om draait: je warmt niet zozeer je motor op, je warmt het koelwater en de motorolie op.


Wanneer je weinig kracht van je motor vraagt en lage toerentallen aanhoudt, heb je het minste van de (smeer)eigenschappen van je olie nodig. En daar zit de truc. Zolang je olie koud is kan het nog niet snel smering leveren en daarom moet je de vraag naar smering aanpassen aan de vloeibaarheid (viscositeit) van de olie.
Die is pas op niveau bij 90°, maar wordt gedurende het stijgen van de temperatuur richting die 90° wel steeds beter.

Moderne auto’s, en ook al de MX5-NA, zijn ontworpen om de olie zo snel mogelijk naar die 90° te krijgen, dus het wordt je makkelijk gemaakt. Maar een beetje zorgzaamheid in de vorm van rustig warm rijden is ondanks dat wel verstandig.

Oliedruk

In je motor pompt de oliepomp de motorolie door dunne en dikkere kanalen naar alle punten waar smering nodig is.
Koude olie is dikker, en zal daarmee moeilijk door die dunne kanaaltjes kunnen en dat geeft dan weer een hogere oliedruk in het systeem.

In je motor zitten ook allerlei afdichtingen die er voor moeten zorgen dat de motorolie alleen daar komt waar het nodig is. Die afdichtingen staan dus rechtstreeks onder dezelfde druk als de olie die ze tegenhouden. Wanneer je een koude motor met dus koude en dikke olie hoge toeren laat draaien loopt die druk op tot wel 7 bar. De rubberen afdichtingen kunnen zo’n hoge druk maar net aan, en het is ook daarom verstandig om de druk niet al te hoog te laten oplopen.
Dat doe je door niet teveel toeren te draaien zolang de motor koud is.

Moderne auto’s, en ook al de MX5-NA zijn ontworpen om de olie zo snel mogelijk naar die 90° te krijgen, dus het wordt je makkelijk gemaakt. Maar een beetje zorgzaamheid in de vorm van rustig warm rijden is ondanks dat wel verstandig.
De meters in je dashboard zeggen eigenlijk niets.

Lees meer over de oliedruk meter en watertemperatuurmeter.

Wil je meer weten, stuur dan een berichtje of kom langs