Slijtage onderdelen vervangen

In, en direct rond de motor van de MX5 (en eigenlijk in alle benzinemotoren) zitten wat onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden omdat ze veel sneller slijten dan de motor zelf.
Doe je dit vóór ze hun werk niet meer goed kunnen doen, merk je er eigenlijk weinig van. De normale slijtage wordt meestal opgevangen door de ECU of simpele mechanische stelmechanismes, maar dat heeft allemaal zijn grenzen.
De spullen moeten vervangen worden voor die grenzen bereikt worden.

Wat moet ik dan vervangen?

  • Luchtfilter
  • Bougies en kabels
  • Riemen
  • Motorsteunen

Wanneer moet dat vervangen worden?

Het luchtfilter best vaak


Je motor verbrand brandstof met een heel precies mengsel van lucht en brandstof. De hoeveelheid lucht bepaald hoeveel brandstof je kan verbranden. Het is dus zaak om zo veel mogelijk lucht toe te voeren, zodat je motor niet hoeft te bezuinigen op brandstof omdat er niet genoeg lucht is voor het ideale mengsel.
Het luchtfilter haalt zo veel mogelijk deeltjes uit de lucht. Die deeltjes blijven in het filter achter en dus zal naar verloop van tijd dat filter steeds voller raken. Hoe voller, hoe minder lucht er door kan en in de motor terecht komt.
Hou dit dus vers en daarmee schoon.

Bougies en kabels

Bougies hoef je niet vaak te vervangen. Het ligt er natuurlijk wel aan welke bougies je gebruikt; de aanbieding uit de €1,= bak zal het niet lang volhouden, en de nieuwe iridium long-shaft  (NGK ZFR6F-11) doet het gemakkelijk 50.000 Km als je zuinig wilt zijn en 25.000 als je zeker wilt zijn dat je niet met een haperende bougie komt te zitten als je net geen reserve bij je hebt (en dat is dus altijd).

Hoe doe je dat?


Zorg voor nieuwe bougies (en kabels).

Gebruik een goede bougiesleutel(dop) met een rubber inzetje die er voor zorgt dat je de keramische mantel niet kan beschadigen.
Haal de bougies er uit en bewaar ze voor inspectie onder fel licht.
Draai de nieuwe bougie voorzichtig in; let op dat je de schroefdraad niet beschadigd; dat geeft een berg werk en een flinke rekening.
Wanneer je die nieuwe bougie voor de eerste keer aandraait, is het de bedoeling dat je de ring die er op zit platdrukt; je moet daarvoor flink wat kracht zetten. Draai de bougie er weer uit om te controleren of de ring echt platgedrukt is. Is dat het geval, dan kan hij er in voor het eggie; dat is net even anders.
Draai ze volledig aan, en dan nog een derde (1/3) slag met kracht (27 Nm voor als je een goede momentsleutel hebt), niet verder. Nu zitten ze goed vast en sluit de ring mooi af zodat er niets lekt.

Schrijf nu de kilometerstand ergens op, zodat je weet wanneer je MX5 weer aan nieuwe toe is: zie het als een belangrijke dag voor je geliefde…. als je er op tijd aan denkt is het een kleine moeite waar je veel goed mee doet en veel voor terug krijgt 😉

De oude bougies kan je nu bestuderen en kijken of je kan analyseren hoe de verbranding in je motor nu eigenlijk verloopt. Immers, de bougies zitten daar steeds midden in, dus zou je er iets uit op moeten kunnen maken met een beetje geluk, toch?

Wat je wél met zekerheid vast kan stellen uit het uiterlijk van de bougie is of hij vies is met olie of water; dat zou niet zo moeten zijn.
Zat hij wel goed aangesloten? Of lekt er iets door je kleppendeksel (dat stuk ijzer waar je de bougie doorheen steekt om hem vast te schroeven in de cilinderkop): de moeite van een onderzoekje waard.
Is hij nog goed herkenbaar of is het een zwarte verkoolde boomstronkachtige stomp? In het laatste geval moet je echt een expert raadplegen of zelf grondig onderzoek gaan doen.
Samenvattend over deze vorm van diagnose stellen:
Je ECU zorgt er voor dat je motor op zijn best loopt. Dus wordt de verbranding continu bijgesteld en kan je aan de bougie niet veel zien in die zin. Wat je wel kunt zien zijn defecten die je al gevoeld moet kunnen hebben door: weinig kracht, rare geluiden, water en/of olie verbruik, rook of hoe zich dat in jouw motor ook moge manifesteren.
Het betekend eenvoudigweg dat er een pakking (afdichting) kapot is, een cilinder of setje zuigerveren beschadigd is of dat er ergens een scheur in je motor zit…. zaak om dat tot de bodem uit te zoeken en een passende reparatie uit te (laten) voeren.


Riemen

Vooraan de motor zitten een paar riemen.
Die dingen zijn van een rubber-achtig materiaal, versterkt met sterke draden. Je krijgt ze met geen mogelijkheid kapot, je kan er denk ik je hele motor aan optillen, maar toch hebben ze niet het eeuwige leven.

Ze zitten op schijven die aan je krukas zitten. Er zijn aandrijfriemen voor je dynamo, eventueel de airconditioning, de waterpomp en stuurbekrachtiging en om het beste tot het laatst te bewaren: de nokkenassen.

Twee van de drie kan je gemakkelijk zien voorop de motor, de derde zit ingepakt achter plastic om hem schoon te houden.
Je kan goed bij de eerstgenoemde twee en dat is handig, want ze moeten soms bijgesteld worden. De riem voor de nokkenassen zit achter veel plastic en je kan er dus niet bij. Geeft niet, want je hoeft daar alleen maar bij als je hem wilt vervangen; je kan hem niet onderhouden.

Ook over de “distributieriem” -dat is de riem die je nokkenassen aandrijft- gaat veel onzin rond: De motor van een MX5 NA of NB gaat niet direct kapot als die riem breekt. Het lijkt misschien zo, want je motor doet niets meer. Maar met een nieuwe riem loopt ie weer als vanouds.
De NC en ND hebben een distributieketting, geen riem. Zo’n ketting is in theorie niet te verslijten zolang je de olie maar steeds op tijd ververst.

Motorsteunen

Nou ja, motorsteunen onder de kop “slijtage onderdelen” ?
Ja, echt!
Een NA of NB is per definitie op leeftijd en rubber heeft nu eenmaal niet het eeuwige leven.
Het zijn twee flinke rubberen blokken die je motor enigszins flexibel op zijn plek houden bij acceleratie en vangen tegelijk de motortrillingen op. Dat is zwaar werk en op den duur geven ze het op. Dan kan je motor te veel bewegen, krijg je extra slijtage aan de versnellingsbak en wordt je auto rumoeriger.
Eens in de tien jaar vervangen is voldoende bij normaal gebruik.
Het vervangen is in theorie niet moeilijk, maar in de praktijk iets waar je als amateur waarschijnlijk een halve dag of meer mee zoet bent.