Schroefset

MeisterR

MeisterR maakt schokbrekers die speciaal voor de MX5 gemaakt zijn.
Dus niet schokbrekers die ook op een MX5 passen……., nee:
schokbrekers die speciaal voor de MX5 gemaakt zijn.
Merk je dat?
spoiler: ja, ja en driewerf ja.

Wij hebben de MeisterR’s inmiddels op alle modellen MX5 gemonteerd en afgesteld.
Een auto waar een klant van ons vroeg om MeisterR’s op te monteren en af te stellen was onze eerste praktijkervaring met de MeisterR.
Dat waren MeisterR Zeta CRD, een boel letters maar het is de naam van het model in het midden van hun assortiment:

  • Sportive voor op straat
  • Zeta CRD voor de sportieve rijder
  • Clubrace voor… nou ja de naam zegt alles

Die set Zeta CRD verraste ons zodanig, dat we besloten om zelf een setje te kopen om uit te testen.
Na die test waren we zó onder de indruk dat we ook een setje Clubrace hebben gekocht om op “Rees” te monteren.
En gelukkigerwijs kwam er iemand langs die graag een set Sportive’s onder zijn auto wilde… waardoor we ook met die kennis konden maken.

OK, ter zake. Is het wat, die MeisterR’s?

Zoals je begrijpt uit het bovenstaande vinden wij van wel.
Waarom:
De bouwkwaliteit lijkt ons bovengemiddeld.
De combinatie veersterkte en demping is heel zorgvuldig gekozen en tot een prachtig werkende set gemaakt.

Eerst de Sportive

Deze zijn voor NA-NB
De sportive is er ook voor de NC
Sportive voor NA-NB


De Sportive is deels instelbaar. De rijhoogte kan je afstellen. Belangrijk om de balans in de auto te brengen (zie de pagina Rijhoogte voor meer details). Daarmee geef je je auto een fundament voor een goede uitlijning en een voorspelbare en vertrouwen gevende auto.
De karakteristiek van de twintube demping is niet heel bijzonder, maar geeft een goed gevoel.
Al met al is de Sportive een echte upgrade en laat de kwaliteit van het MX5 onderstel tot leven komen. Op dit moment een zeer goede keus voor iemand die de standaard vering moet vervangen en iets extra’s wil voor relatief weinig geld.

Dan de Zeta CRD

Dit is de NA-NB uitvoering, ze zijn er voor alle type MX5, van NA t/m ND
ZETA CRD voor NA-NB

De ZETA CRD is de middelste in de lijn van MeisterR.
Monotube(!) demper met een hele mooie afstellings mogelijkheid: CRD staat voor Close Ratio Damping; veel verschillende standen (32).
Het bereik van de afstelling is heel groot: je kan van “vliegend tapijt” tot “knalhard” en dus 30 standen er tussen in. De demping blijft in het hele gebied goed werken.
Wat vooral opvalt is het karakter van de dempers.
Ze werken bij kleine oneffenheden zijdezacht en worden naarmate ze harder moeten werken ook stugger onder het inveren. Dus alleen als het moet zijn ze stug.
Het uitveren daarentegen is altijd supersnel, waardoor het wegcontact steeds zo goed mogelijk blijft.
Het karakter van de ingaande slag geeft dat de auto nooit echt oncomfortabel wordt, terwijl die snelle uitgaande slag zorgt dat je super veel vertrouwen in je auto kan hebben.
Dit is een redelijk geprijste, en voor het geld absoluut de beste schroefset die je kan vinden.

Als laatste de Clubrace

Deze zijn voor NA.
De clubrace is er voor alle MX5's
van NA t/m ND
Clubrace NA

Koop deze monotube schroefset alleen als je je auto gebruikt om mee te sporten.
Ze zijn op het circuit hemels om mee te rijden, zonder meer, maar alleen in de zachtste stand comfortabel genoeg om een passagier mee te nemen.
Die passagier weet dan wel gelijk dat hij/zij in een serieuze sportauto is gestapt.
Ze zijn net als de Zeta CRD meesterlijk in het houden van wegcontact, wat natuurlijk essentieel is als je hard wilt rijden, en tegelijk zo goed afstelbaar dat je ook in nat weer een afstelling kunt vinden om extra mechanische grip te genereren.

Ze kunnen genoeg kracht aan om (semi)slicks op temperatuur te brengen en te houden zonder vaag te worden, dus ze worden ook onder zware belasting niet snel te heet.