Rijhoogte, een onderwerp waarbij gevoel, grip, én de looks allemaal belangrijke aspecten zijn en bepalen wat voor jou de ideale rijhoogte is.
Om te beginnen heb je een setje schroefveren nodig waarmee je de rijhoogte heel precies af kan stellen.
Als je naar de standaard mx5 kijkt, dan staat hij vrij hoog op z’n wielen, maar dat is niet voor niets. Deze setup is gekozen als compromis voor optimaal rijgedrag en tegelijkertijd comfort. En het werkt fantastisch; een standaard MX5 is verbazingwekkend comfortabel en laat zich erg goed besturen (“stuurt goed” in coureursjargon).
Als je de auto verlaagd heeft dat altijd veel invloed op het rijgedrag.
Natuurlijk valt er te spelen met de setup binnen de grenzen van de geometrie.
Voor de “looks” kan natuurlijk alles, maar als je de auto bruikbaar wilt houden:
niet té laag want dan krijg je ook negatieve effecten zoals bumpsteer en stuiter je continu over de verkeersdrempels. Voor een circuit auto geen probleem, maar als je graag zonder na te hoeven denken overal wilt kunnen rijden geeft dit niet een rustgevend gevoel.
Een heel mooi voorbeeld van Mazda zelf is de NB 10th anniversary edition die vanaf de fabriek flink verlaagd is en strakkere dempers heeft waardoor de auto een heel stuk strakker stuurt maar tegelijkertijd ook duidelijk minder comfort levert. Deze auto heeft als grootste aanpassing andere stuurkogels die in een hoek staan zodat het bumpsteer effect nauwelijks merkbaar is ondanks dat de auto een flink eind is verlaagd. Met die stuurkogels heeft Mazda de auto kunnen verlagen zonder negatieve effecten op het stuurgedrag, maar tegelijkertijd wél de voordelen van een lage auto. Looks én prestaties dus.
Dan wordt het opletten waar je nog wel en niet overheen kan rijden
Uit onze eigen ervaring is de rijhoogte van deze NB 10th anniversary in combinatie met de aangepaste stuurkogels perfect voor normaal en sportief gebruik zonder dat je je echt druk hoeft te maken over de bodemvrijheid van de auto.
Ga je nog lager, dan wordt het opletten waar je nog wel en niet overheen kan rijden. Ook de geometrie laat niet meer toe zonder grote aanpassingen te doen aan de ophanging als je naast een stoer uiterlijk ook nog sportief wilt kunnen rijden.
Rake
Rake, het verschil tussen de rijhoogte voor een achter, is voor veel mensen puur een uiterlijk dingetje.
Maar dit heeft veel effect op de gewichtsverdeling tussen voor een achter tijdens het rijden, en dus ook de hoeveelheid grip die beschikbaar is op de voor en achterwielen. Standaard staat de mx5 aan de achterkant iets hoger dan voor om de gewichtsverhouding voor/achter op vrijwel 50/50% te krijgen.
Je kan zeker mee spelen en er wordt voor circuit gebruik veel mee geëxperimenteerd.
Er is extreem veel te vertellen over rijhoogte en geometrie
Er is extreem veel te vertellen over rijhoogte en geometrie maar ik heb geprobeerd (iets van) kort te houden zonder onderwerpen over te slaan.
Kom vooral langs of neem contact op als je plannen hebt om je MX5 te verlagen, eventueel als onderdeel van je project. We adviseren je graag over de afstelling van de verlaging die je in gedachten hebt, of voeren het voor je uit als je dat wilt.
Als je MX5 al op schroefdempers staat, zetten we hem rondom perfect op de juiste hoogte.
Let op: na een verlaging zal je de auto altijd opnieuw moeten uitlijnen.