Turbo of compressor?
Als je echt heel veel PK’s uit je NA/NB of NC wilt halen is een turbo eigenlijk de enige keus.
Wat voor turbo ligt aan je stijl.
Je auto van ±1000 kilo met zoveel PK’s wordt hoe dan ook een “handfull” wanneer je het gas intrapt.
Met een compressor schiet je er als een raket vandoor zonder al te veel drama, en de turbo uitvoering doet hetzelfde, maar dan iets meer geleidelijk in het begin, omdat je het blok en de turbo eerst op toeren moet brengen.
Wat je ook kiest, zwarte strepen op het asfalt en gillende /rokende banden zijn geen enkel probleem, maar ook boodschappen doen zonder dat iemand merkt dat je in zo’n powerhouse rijd kan gewoon.
We monteren regelmatig turbo’s waarmee je >200 PK op de wielen haalt.
Zelf die machines zijn nog goed te beheersen, maar ja…. geef je echt gas…. dan ga je met die PK/kilo verhouding er echt als een dolle vandoor.
Voor deze categorie monteren we vaak een schakelaar waarmee je tussen verschillende “mappings” kan kiezen, zodat je ook een minder sportieve kennis in je auto kan laten rijden.
Flat foot shiften en launchcontrol zijn allemaal mogelijk
Is het aantal PK’s het belangrijkste: kies dan voor een turbo. Daarmee haal je 250 of zelfs 300 PK als je het goed aanpakt. Een compressor blijft al snel steken op 180PK.
Wil je dragracen of ernstig hard rechtdoor kunnen gaan is een >250PK turbo aan te bevelen.
Wil je op Zandvoort de Porches en dikke BMW’s zoek rijden met je MX5 kan je kiezen: een compressor of turbo met intercooler…, zet dat op max PK’s en we garanderen je veel verbaasde gezichten 🙂