Onze auto’s en misschien heel af en toe een 2e handsje

Is MX5onderhoud ook autohandelaar?

Nou niet écht.
We zijn zelden uit eigen initiatief actief op zoek naar occasions om weer door te verkopen.
Alleen wanneer een auto over ons struikelt of wij over een prachtige MX5 kan het gebeuren dat hij hier terecht komt.

We willen je wel helpen als je zelf een MX5 wilt kopen: je kan langs komen voor een aankoopkeuring bijvoorbeeld, of we zoeken er één voor je en maken hem speciaal voor jou “plezier klaar”.

Happiness almost included 😃

Rees

“Rees”

NA 1.6.
Is ooit omgebouwd tot racer, en lang geleden door ons gekocht als trackday auto.
Hij doet nu dienst als demonstratieauto voor onze klanten die willen weten wat een NA (of eigenlijk een MX5) nu kan als je wat ver gaat met sleutelen en er een “tamed racing driver” mee laat rijden.
Hij is nooit klaar, want naast demonstratieauto heeft hij ook een baan als rijdend laboratorium. Wij gebruiken hem om onderdelen uit te testen en steeds meer kennis op te doen.

Details van de auto vind je op Onze circuit-NA

Blauw

NB 1.8 10th Anniversary

Blauw is de auto van Paul.

Gek genoeg zijn er maar weinig foto’s van Blauw, maar dat los ik binnenkort op.
je ziet auto zoals hij was in 2020 op de thuis-pagina: het is de middelste.

Dit wordt de auto waarmee ik klanten zal laten ervaren wat je krijgt als je bij ons een turbo ombouw besteld. Het kost niet niks, en je past je auto echt aan. Daarom laten we je vooraf ervaren wat het resultaat zal zijn en kan je zien hoe wij zoiets opleveren.
Spoiler alert: als je dit hebt ervaren dan wil je het.

Hoe kwam dat nou zo?

Ooit gingen we op zoek naar een kennismaking met de 10th Anniversary.

Niet zomaar, maar Mazda had die versie uitgebracht met wel heel veel speciale eigenschappen waar ons technische en motorsportieve hart sneller van gaat kloppen:

  • Torsen2 differentieel
  • Inlaatspruitstuk met kleppenstelsel wat voor meer koppel zorgt
  • 4-2-1 uitlaatspruitstuk
  • 1.8 motorblok

En daarnaast wat zaken waar anderen dan weer een snel koppend hartje van krijgen zoals die prachtige kleur en de speciale velgen en de stoelen en de badge met Nr zoveel van zoveel…
ook belangrijk, maar voor ons is de onderliggende techniek nét even belangrijker.

We vonden hem bij een handelaar, want daar is het vaak makkelijker een proefrit maken dan bij een particulier. Een handelaar hoopt, maar rekent niet op serieuze klanten, terwijl dat voor een particulier toch net wat anders ligt. En je gaat rijden in iemands bezit, terwijl het voor een handelaar slechts handelswaar is.

De auto was duidelijk niet in de beste staat, maar toch voelde hij goed.
Zo goed, dat ik Niels -die uiteraard in de passagiersstoel zat- volledig negeerde en zelfstandig besloot dat deze auto voor mij zou zijn.
En ja….. dit gebeurde allemaal vanaf de eerste rotonde die ik met deze auto moest nemen.

Liefde op het eerste gevoel…..

Niels nam even verderop het stuur over en was het met me eens: dit is wel een heel coole auto.

Zo kwam Blauw bij ons in de familie.

En toen? Happy ever after?

200.000 Km, een megasquirt en verder alleen een nieuw dak later beleefde ik één klein moment van onachtzaamheid en knalde met Blauw op de achterkant van een andere auto.
Airbags gingen af (wat best veel bijkomende schade oplevert) en aardig wat schade aan de voorkant.

Blauw was eventjes “out of order” en dat was het moment dat we besloten alle upgrades die we sowieso van plan waren vanaf dag 1 dan nu ook eindelijk in één grote sessie door te voeren.

Blauw werd geschorst bij de RDW en we begonnen met een nieuwe bumper, nieuwe voorruit en het chassis uitdeuken voor zover nodig.
De bestuurderstoel was na 340.000 Km aan restauratie toe, dus ook dat laten doen.

Het onderstel hebben we volledig vervangen door netjes ontroeste en gespoten subframes en draagarmen, alles in poly-bussen uiteraard, een setje MeisterR dempers/veren.
De rijhoogte naar “laag maar beschaafd” met bijbehorende correctie van het stuurhuis.
Alle onstabiliteit moet hiermee uit de auto zijn, ik had dat steeds gewoon voor lief genomen, maar dit was het moment om de sportauto weer naar boven te laten komen.
Hij staat al langer op zwarte Team Motorsport velgen met ET waarde 30, voor de stoere look.

De motor was ook versleten; hij gebruikte aardig wat olie en voelde “oud”, is opgeboord tot ±1.900 cc, want de slijtage was zo veel, dat opboren verstandiger leek.
Hij krijgt een turbo, zodat we hem ook als demonstratie auto kunnen gebruiken voor de geïnteresseerden in een upgrade van hun MX5.

En….. als je dan toch bezig bent en denkt die demonstraties soms ook op het circuit wilt doen… ga je wat verder:

  • fluid demper
  • K2 drijfstangen
  • King drijfstanglagers met genoeg ruimte om het grotere koppel te kunnen verwerken
  • ARP krukaslagers
  • nieuwe standaard zuigers
  • Kop is volledig gereviseerd
  • Kraken turbo kit voor Garret GBC turbo en 2,5 Inch dikke uitlaat tot aan de einddemper.

we noemen hem Blauw, maar eigenlijk is hij -straks als hij klaar is- “droom-ie” 😎

Mooi

Deze 2.0 ND is het voorbeeld van een moderne auto à la MX5. Man wat is deze mooi en een feest om in te rijden!
Hij is altijd dealer onderhouden in zijn eerste 100.000 Km. Dus gaven we hem een échte servicebeurt. 🤣
Hij staat nu op nieuwe remmen, MeisterR Clubrace vering, Michelin Pilot Sport 5 banden en super hard gelagerde draagarmen vóór en een ultra sportieve uitlijning.
De airco hebben we eruit gehaald voor extra koeling van de motor en als gewichtsbesparing.
Hij mag (vooral op het circuit) laten zien hoe het laatste model MX5 rijdt en wat ze allemaal kunnen.

Verder hebben we nog een auto die we gaan gebruiken voor de zaak, maar ook een persoonlijk tintje heeft:
Niels heeft een 10th anniversary; op dit moment projectauto.

Occasion nummer 1

NB 1.6 – 1998 Verkocht

  • Salomon Blue
  • Km. stand chassis: 225.000. Km stand motor: 166.
  • Gereviseerde motor
  • Nardi / leer interieur
  • APK tot 7-11-2021
  • Zwarte linnen softtop met glazen achterruit

Deze auto wil eigenlijk niet meer weg 🙂 maar we zoeken er toch een goede nieuwe eigenaar voor.
Hij kwam bij ons binnen met een motor die aan revisie toe was.

Dus voor ons werk aan de winkel


We zijn intussen ook klaar met de motor, en die loopt nu net zo goed als de auto er zelf bij staat: allemachtig prachtig !

Hij is nu klaar om direct mee te kunnen nemen, kom vooral langs om er naar te kijken en even in te zitten als je geïnteresseerd of gewoon nieuwsgierig bent. Weet je zeker dat je hem hebben wilt, dan mag je hem zo meenemen, of we bezorgen hem bij je thuis.

Wat is er allemaal aan deze auto gedaan:

  • Olie van differentieel en versnellingsbak vervangen
  • Stuurkogels en spoorstangen nieuw
  • Volledig nieuwe koppeling
  • Motor is (bijna) volledig gereviseerd
  • Uitlaatspruitstuk vervangen
  • Uiteraard nieuwe distributieriem en alles wat daar bij hoort
  • Een nieuwe voorruit
  • De dakrubbers vernieuwd
  • De MX5onderhoud uitlijning.

Update 27-1-2021

De inmiddels gereviseerde motor doet zijn werk voorbeeldig; hij start prima, gebruikt geen olie meer en doet net alsof hij nieuw is. Zelfs wij zijn nu tevreden: lastig bij perfectionisten, maar we zijn net zo lang doorgegaan als nodig was. We kunnen het niet laten 😁 en je bent onder indruk, dat weten we zeker.

Het interieur hebben we weer mooi gemaakt naar de standaard voor deze uitvoering.