What’s in the job
Wat doen jullie nu eigenlijk als ik mijn MX5 bij je breng voor onderhoud?
Alles wat de auto nodig heeft, niet meer dan dat.
Maar we kijken wel alles wat technisch belangrijk is na.
Ruitensproeiervloeistof staat hieronder dus niet in de lijst, maar krijg je met alle plezier als je dat wilt.
- Inhoud onderhoudsbeurt:
- We doen (na je toestemming) een diagnoserit, en kijken dan naar de
- Vering
- Remmen
- Koppeling
- Uitlijning
- Inspectie hele auto:
- Banden (spanning)
- Remmen
- Remleidingen
- Ophangingspunten
- We doen (na je toestemming) een diagnoserit, en kijken dan naar de
- Olie verversen
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Bougies
- Rem / Koppelingvloeistof vervangen (ATE)
- Koppelingspedaal afstellen
- Afstellen stationair/ontsteking(NA)
- Even alles onder de motorkap bekijken op lekkages of andere signalen van onraad
- Achteraf een checkritje voor onze gemoedsrust
Waarom doen we zo veel bij “gewoon een beurtje”, en wat kost dat?
Als je een NA of NB hebt is ie al snel 20 tot 35 jaar oud. Op die leeftijd (maar volgens ons eigenlijk vanaf nieuw) heb je als auto wat extra zorg nodig. Alles heeft wel een leven achter de rug en met onze TLC voelt ie toch weer minstens 10 jaar jonger.
We rijden er eerst een stukje mee om te voelen hoe de auto zich gedraagt en we laten hem/haar vertellen hoe hij/zij er voor staat. Zo weten we wat jij verteld hebt én wat de auto zelf daar nog aan toe te voegen heeft. Belangrijk om te weten te komen wat extra aandacht nodig heeft. Tijdens dat ritje wordt ook de olie warm, want die gaan we direct bij terugkomst vervangen.
Nu weten we dus wat jullie (jij en je MX5) willen en/of nodig hebben. Met de beurt doen we alles wat nodig is, (zie de lijst hierboven) maar ook zaken die je leven met je MX5 zo prettig en zorgeloos mogelijk maken.
Neem het afstellen van het stationaire toerental en het ontstekingstijdstip. Bij een NA kan je het ontstekingstijdstip nog afstellen, en het verloopt soms, of staat niet echt precies goed. (Bij de latere modellen kan en hoeft dit afstellen niet meer) We zetten de ontsteking zo dat hij bij jouw rijstijl precies goed loopt.
Het stationaire toerental moet netjes 850 toeren zijn, ook zonder dat de ECU ingrijpt. Als dat goed afgesteld staat merk je dat bij een koude motor, bij lage toerentallen en in de “driveability”.
Of neem je rem en koppeling: de olie wordt op den duur vochtig en gaat daardoor maar 2 of hooguit 3 jaar mee. Ook als je de auto niet gebruikt. We meten de vochtigheid en vervangen de olie als dat nodig is. Dan ontluchten je hele systeem zeer grondig (ook de ABS,DSC-unit). Als alles dan weer goed werkt komen je pedalen in beeld: ook die afstelling verloopt een beetje in het gebruik. Nu ze weer precies goed afgesteld staan bedien je je MX5 weer zo veel makkelijker en preciezer, heerlijk!
Als we denken klaar te zijn, gaan we nog een stukje rijden om er zeker van te zijn dat je weer met een grote grijns achter het stuur zit.
Wat kost dat?
Lastig te zeggen, want we doen het tegen de laagst mogelijke kosten.
De staat van je auto en van het onderhoud bepalen wat er gedaan moet worden om je auto betrouwbaar naar de volgende beurt te tillen. Ook hoe jij je auto gebruikt of wilt gebruiken bepaald wat er met de beurt gedaan moet worden.
Er zijn dus geen vaste bedragen te noemen; de bedragen hieronder zijn richtgetallen, we proberen het voor minder te doen, en dat lukt ook best vaak 😎
Deze beurt kost ± €240,= voor NA en NB.
Voor de NC kost het ± €270,= vanwege duurdere onderdelen.
ND weer wat meer, want de onderdelen worden steeds duurder.