De motoren van MX5’s krijgen van de fabriek uit minder PK’s mee dan ze aan kunnen.
Standaard is de PK-kilo verhouding toch best wel gunstig, wat betekend dat een MX5 gewoon een lekker snelle auto is voor de PK’s (en het geld).
Toch levert Mazda de MX5 een beetje tam af zodat ook minder technisch onderlegde mensen de machine niet al te makkelijk kapot krijgen wanneer ze hem als sportwagen gebruiken.
Voor wie graag extra veel plezier wil beleven zijn er voor de NA en NB geen extra PK’s te koop in de chip-tuning wereld; dan moet je echt gaan (laten) sleutelen.
Chip-tuning kan je wel kopen voor de NC en ND; wij doen dat graag en op onze manier: maatwerk voor jou en je auto. Wij gebruiken Versatune software voor het tunen van de NC en ND: Motor tunen NC en ND.
Dus je wilt extra PK’s
En liefst zo veel mogelijk 😆
Dat kan met een moderne auto met elektronisch gestuurde brandstofinjectie (lees MX5, óók al de eerste NA) op drie manieren: mechanisch, elektronisch of een combinatie van die twee.
Mechanisch is recht door zee: onderdelen vervangen door andere die beter zijn.
Elektronisch is het herprogrammeren van de ECU (Engine Control Unit of motormanagement) zodat je motor anders aangestuurd wordt en de aanwezige onderdelen anders gebruikt worden.
Maar als je gaat sleutelen aan de onderdelen van je motor heb je bij de NA en NB geen mogelijkheid om de ECU te laten weten dat je andere onderdelen gebruikt, zoals je met een chiptuning bij de NC en ND wel kan: Motor tunen NC en ND.
En, daarnaast wil je als weldenkend mens ook niet je motor constant tot het uiterste belasten, want hij moet wel betrouwbaar blijven. Je wilt gewoon alles: hij moet betrouwbaar blijven, sterker aanvoelen en daadwerkelijk flink wat extra PK’s en Nm’s leveren.
Dat stukje regel je in de ECU.
Maar hoe doe je dat dan?
We krijgen hier bij MX5 onderhoud regelmatig auto’s binnen waarvan het motorblok ogenschijnlijk te weinig PK’s levert.
Vaak ligt dat aan te weinig of slecht onderhoud in het verleden aan de motor (of de auto).
Een goed onderhouden motor levert alle PK’s die in de folder staan gemakkelijk en langdurig.
Dus begin bij het begin: (laat) eerst de motor weer in goede staat brengen. Doen we graag voor je en dat geeft jou én ons veel plezier: wij zijn ook liefhebbers en zien niets liever dan een mooi lopende MX5 met een blije eigenaar.
Heeft hij dan nog te weinig pit naar je zin?
Om je te helpen verdeel ik het tunen of “opvoeren” van je MX5 motor in vier categorieën:
- De eerste 15 PK’s zijn het makkelijkst, goedkoopst en succes verzekerd. Is zo’n 10% en dat merk je echt. kijk [HIER]
- Meer: tot 30PK. Hierbij moet je serieus geld gaan uitgeven, maar je hoeft niet gelijk voor 30 te gaan, je kan het ook opbouwen. kijk [HIER]
- Veel: Er is zo’n 60 à 70PK meer uit je auto te halen zonder dat je snel veel kapot maakt. Je zit dan al op 180-200 PK.kijk [HIER]
- De categorie “eigen risico”. Heel veel PK’s: tot wel 250 of meer. Dat merk je wel in de levensduur van je auto, tenzij we je motor er speciaal voor prepareren kijk [HIER].
Achtergronden en techisch
Onderdelen zoals cold-air luchtinlaten of grotere injectoren doen eigenlijk niets anders dan veel geld en vaak ook PK’s kosten. Dat komt doordat de ECU van een NA of NB er geen sensoren voor heeft om er mee om te gaan. Altijd verlies dus.
Snelle nokkenassen doen wel iets vanwege het mechanische gedeelte. Maar ook daar haal je pas alles uit als je er ook een programmeerbare (tunen dus) ECU bij zet.
Waarom toch die programmeerbare ECU voor de NA/NB
De meeste van de snelle onderdelen werken op de vulling van je verbrandingskamer.
Een andere vulling van je verbrandingskamer vraagt ook een aangepaste ontsteking en brandstoftoevoer.
Dus als je ECU steeds hetzelfde programma voor ontsteking en brandstof blijft afwerken terwijl jij met mooie en dure onderdelen de situatie van de motor aanpast, heb je er niet zo heel veel aan.
De ECU in de NA en NB is nu eenmaal geprogrammeerd rond een aantal vaste gegevens.
Voor alles wat je veranderd moet het programma van je ECU ook mee veranderen om er profijt van te krijgen (of zelfs om schade te voorkomen).
Sommige turbo’s en compressoren worden geleverd met een stukje elektronica die de standaard ECU “bijstuurd” zodat het geheel de kompressor/turbo ineens wel kan verwerken (Piggy Bag). Slecht nieuws: die zorgen alleen voor (wat van) de PK’s, maar verder is je motor voor normaal dagelijks gebruik minder geschikt, en hij zal harder gaan slijten doordat de afstelling te grof is met zo’n “piggy bag”. De elektronica in die “piggy bag” is namelijk geprogrammeerd op aannames van wat de compressor of turbo doet; er wordt geen echte data van sensoren die gebruikt om de motor te sturen.
Vervang je in je NA of NB de ECU door eentje die wel programmeerbaar is, dan kan de motor wel vrij aangestuurd worden, meer en andere gegevens gebruiken en ook andere onderdelen gebruiken zoals jij het wilt.
Wat kan je met de ECU in de NC en ND?
Gelukkig kan je bij de NC en ND wel in de ECU’s komen met wat kunst en vliegwerk.
Alles wat je hier leest waar “stand alone ECU” staat, geldt dus niet voor de NC en ND, want die ECU’s kunnen we wél herprogrammeren voor je nieuwe onderdelen of de afstelling optimaliseren en zo extra PK’s en koppel genereren als je geen nieuwe onderdelen wilt.
Wij gebruiken daar Versatune software voor.
Er is een aparte pagina voor: Motor tunen NC en ND
Het mechanische gedeelte
Je moet bij het wat verder opvoeren van de motor ook rekening houden met de grenzen van het ontwerp van de motor zelf.
De NA en NB motoren zijn wezenlijk anders dan de NC of ND en er worden meer speciale en snelle onderdelen aangeboden voor de NA/NB. Voor de NC en de ND komt er steeds meer op de markt, je moet alleen beter zoeken en er is (nog) niet zo veel keuze.
Meer PK’s betekend grotere krachten. De onderdelen van de motor moeten die krachten wel aankunnen.
Tot ± 200PK hoef je je weinig zorgen te maken. Dat kan de motor -mits zelf in goede staat- goed aan.
Daarboven wordt het snel aan te raden de motor zelf eerst te reviseren en eventueel opnieuw op te bouwen met sommige onderdelen zwaarder uitgevoerd dan standaard.
Drijfstangen en de drijfstanglagers zijn de eerste onderdelen. Tot 250PK is dat voldoende.
Vanaf 250 PK moet je echt de motor in topconditie brengen voor je die PK’s daadwerkelijk kunt gebruiken voor wat langere tijd.
Ieder MX5 blok kan 250 PK leveren, maar alleen in goede conditie kan hij het blijven doen.
Bij deze getallen wordt het belangrijk om te weten waar je de PK’s voor gebruikt, want dat bepaald dan weer welke onderdelen het zwaar krijgen en zwaarder uitgevoerd moeten worden.
Bijvoorbeeld een oliepomp die meer druk kan leveren en bescherming tegen onderdruk in de carterpan voor circuit-auto’s.