Wanneer moet mijn motor gereviseerd worden?
Volledige revisie hoeft zo ongeveer nooit, tenzij je blok al 500.000Km of meer heeft geleverd. Gedeeltelijk is vaak al voldoende.
Als je motor niet meer alle PK’s levert die er in horen te zitten, heb je een indicatie dat er ergens iets in je motor niet meer goed kan functioneren door slijtage of vuil.
Laat ons eerst naar je motor kijken en een echt goede servicebeurt geven. Tijdens het uitvoeren van zo’n beurt zien we het meeste direct en weten we in ieder geval heel veel meer. Vaak is een echt goede servicebeurt al een hele verbetering.
Is hij al langer bij ons in onderhoud? Dan kan het aan het onderhoud niet liggen, wij doen onderhoud echt zorgvuldig en vertellen je wat de staat van je motor is.
Klinkt hij raar? Laat ons even luisteren.
Verbruikt hij erg veel olie, of: zit er nog olie in de motor? Laat iemand kijken naar wat er uit je uitlaat komt als je start en/of wegrijd. Blauw/zwart gekleurd? Dan moet je echt langskomen, grote kans dat je motor aan een gedeeltelijke revisie toe is.
De oorzaak is vrijwel altijd slecht onderhoud ergens in het verleden van de auto en ligt dus niet aan jou. Het vervelende is dat het alleen maar te repareren is, niet terug te draaien.
Goed en slecht nieuws
Eerst maar het slechte nieuws
Wanneer je auto zichtbaar rookt bij het starten, wegrijden of bij het afremmen op de motor na een tijdje op de snelweg gereden te hebben, dan zal hij ook best veel olie verbruiken, en dan is er ergens een olielek binnen in je motor.
Dat lek krijgen we alleen boven door de motor uit elkaar te halen. Dat is het slechte nieuws want dat is een stevig prijskaartje.
Geen zichtbare rook maar wel klachten van je achterliggers of je partner als je ‘s-morgens wegrijd dat hij stinkt: goed nieuws want dat is alleen een catalysator of zelfs afstelling.
Als we de motor uit elkaar moeten halen beginnen we met het kleppendeksel, want die zit bovenaan. Zodra we dat open hebben zien we al aanwijzingen over de staat van de motor en hebben je al meer inhoudelijks te vertellen.
Komen we tot de conclusie dat we echt aan het werk moeten, halen we de motor uit de auto en demonteren hem stukje voor stukje. Alleen de onderdelen die niet nog eens 250.000 Km zonder problemen aan kunnen nemen we onder handen. Het meeste kan met wat werk gewoon weer terug, de rest -dus dat wat niet nog 250.000 Km aankan- vervangen we of maken het weer als nieuw (reviseren) voor je.
Nu het goede nieuws
Het kostenplaatje hangt dus erg af van wat we onderweg tegenkomen, maar is vrijwel altijd de moeite waard: je motor kan na zo’n revisie makkelijk weer 250.000Km of, als hij deze keer wel altijd netjes onderhouden wordt, nog heel veel meer kilometers mee.