Deze zwarte NA auto is van een hobbyist uit Aken.
Daar zit een clubje MX5 enthousiasten die zo af en toe naar Hattem komen.
Voor die club hebben we eerder al twee auto’s onder handen genomen en bij het brengen van een van die auto’s vroeg de eigenaar van deze NA om adviezen voor het ombouwen van een 1.6 NA naar een 1.8 met VVT uit een NB.
Hij kwam zijn auto vervolgens een paar weken later op de trailer brengen met de motor en versnellingsbak los in de auto. Ze waren wel gestart met het project, maar hadden het opgegeven; wij moesten die motor swap gaan doen.
Het zijn aardige mensen dus hebben we de swap tussen al het andere reeds afgesproken werk gedaan.
Dan duurt het wel lang, maar dan toch resultaat:
van een punt zes naar Eins punkt Feier 😄
Even wat feitjes en getallen:
sloperij NB 1.8 VVT in NA chassis….. en dus ook NA kabelboom.
Megasquirt 3 voor de NA vanwege de kabelboom, die we laten denken dat hij in een NB zit.
Coil on plug ontsteking, toerental komt in een NA normaal van de ignitor, maar die gebruiken we niet meer, dus nu rechtstreeks van de Megasquirt
Echte cold air intake; met de lampen open of “sleepy eye” stand wordt de inlaattemperatuur gelijk aan de buitentemperatuur!
Alle sensoren zijn om bedraad naar NB, hij heeft een wideband Lambda sensor gekregen en een 36 tands krukaspositie wiel.
motorvermogen 150 Pk – 170 Nm, en dat voor een motor van de (Duitse) sloop, zonder geschiedenis..
Joost mag weten hoeveel kilometers….
een “gokblok” dus, wat nu in de NA net ff wat meer dan standaard in de NB levert zonder merkbaar oliegebruik.
Het blokje heeft het hoorbaar en voelbaar reuze naar zijn zin in zo’n stoere zwarte NA 😎.
Daadwerkelijk van 1.6 naar 1.feest 🤣