Vering

Vering zorgt ervoor dat je wielen de grond blijven raken terwijl jij rustig in je auto zit.
Handig, want als je uit je stoel stuitert is het lastig sturen.

Maar ja, wat de één als prettig ervaart, is voor een ander weer te hard of juist te zacht…..
Daar is ie weer: het is zooooo persoonlijk dat een advies niet te geven is; je vering moet bij je passen.

Andere zaken die met de vering verband houden:



Gelukkig heb je een MX5; de auto die alles kan 😀

Het onderstel van je MX5, of je nu een NA/NB/NC of ND hebt is zó goed, dat je daadwerkelijk veilig met je vering kan spelen totdat het precies is zoals jij wilt.

Voor de rijder die zich niet in de techniek wil verdiepen maar toch een advies wil voor nieuwe vering op zijn mx5:
Ben je tevreden over de vering zoals die standaard op je MX5 zit: vervang het dan door hetzelfde.
Wil je extra stabiliteit en rust in je auto omdat je dat nu eenmaal prettig vindt (of weleens iets harder rijd): lees vooral verder 😉


Je hebt een sportauto, dus van de fabriek uit gaan ze er van uit dat je de weg ook wilt voelen, want om te sporten is dat belangrijk.
De sportievelingen weten nu wel wat ik bedoel.
Maar het is ook een fenomenale toerauto, en die mensen willen vaak lang in de auto zitten en al rijdend foto’s kunnen nemen (de passagier uiteraard).

En, geen dag is hetzelfde: de Stelviopas oprijden terwijl je foto’s neemt is leuk op zaterdag, maar op zondagochtend diezelfde pas eens wat vlotter doen óók…..

Dat moet met dezelfde auto wel goed en veilig kunnen toch?
Nou, dat kan!

Standaard of ander merk?

De vering die Mazda levert kan dat zolang je het sporten niet al te serieus doet of comfort niet als zaligmakend ziet; je hebt één stand in je vering/demping, en daar moet je het mee doen:

Setje standaard MX5 vering na een leven onder de auto

Gelukkig zijn er heel veel alternatieven te koop:
Je kan schokdempers kopen die speciaal voor comfort of racen gebouwd zijn, maar er zijn ook goede “allrounders” die je keuze bieden tussen “vliegend tapijt” voor je fotosessies op de bergpas en “plank” voor je trackday’s en dan tussenstanden voor al die andere momenten, zonder dat je auto op de brug hoeft.

In onze tests zijn we op zoek gegaan naar betaalbare sets, en kwamen we eerst uit op TEIN.
Behalve de goedkoopste uitvoering zijn TEIN ’s echt goed afstelbare veringsets.
Wij beleven veel plezier aan auto’s die op TEIN vering staan, en we weten zeker dat ze jullie ook zullen bevallen.
Voor een uitgebreide beschrijving van onze ervaring met TEIN: Schroefset TEIN

In latere tests ontdekten we MeisterR.
De mensen van MeisterR ontwerpen de sets specifiek voor verschillende auto’s zonder de hoofdprijs te rekenen.
Dat ze speciaal voor de MX5 gemaakt zijn merk je direct, zowel bij de NA als NB-NC en ND……. in één woord GEWELDIG.
Iets duurder dan de TEIN, maar die meerprijs dubbel en dwars waard.
Ondanks dat ze wat meer kosten, vallen ze nog steeds onder de categorie “betaalbaar”.
Voor een uitgebreide beschrijving van onze ervaring met MeisterR: https://mx5onderhoud.nl/schroefset-meisterr/

De stelregel is: comfort <> stabiliteit.

En: hoe hoger de snelheid die je wilt gebruiken, hoe hoger de intrinsieke stabiliteit van je auto zal moeten zijn om controle te kunnen houden.

Een 2CV of Toyota Yaris is super comfortabel. Op hoge snelheden over een weg met wat achterstallig onderhoud geeft zo’n auto je nu niet het gevoel dat je maximaal contact met het asfalt hebt.
Dat klopt ook, hij veert ver uit en in over onregelmatigheden in de weg, -soms meer dan één keer- en tijdens het uitveren staat er verdraait weinig druk op die wielen.
Als je op zo’n moment van uitveren moet sturen of remmen….. heb je weinig druk, dus ook weinig grip.

De alles bepalende factor hierin is de sterkte van de veren. Hoe slapper de vering, hoe meer comfort en minder stabiliteit.
Je wilt dus wel vering, maar niet teveel.

Vering voor een auto bestaat uit twee delen: vering en demping.

De veren bepalen hoe veel kracht nodig is om je wiel daadwerkelijk te laten bewegen ten opzichte van de auto, de demping stopt vervolgens die beweging zodat de boel weer stabiel wordt.
De samenwerking tussen die twee bepaald alles en je kan daarom ook niet willekeurige veren en dempers combineren; ze moeten op elkaar afgestemd zijn.

Voor dezelfde auto (MX5 natuurlijk) heb je zwaardere veren nodig als je de auto zwaar (echt sportief) belast, en lichtere voor als je “normaal” doet.
De demping kan je bij de betere schokbrekers ook afstellen, zodat je het gedrag van je auto verder af kan stellen op de omstandigheden.

De veren bepalen hoeveel kracht je kan verwerken en dus aan hoeveel kracht je je auto bloot kan stellen.
Hoe sterker de veer, hoe meer werk je banden zullen moeten gaan doen, en hoe minder je wielen zullen bewegen (travel), dus hoe preciezer de auto zal reageren op de uitlijning.
Met de dempers stel je af hoe snel en daarmee hoever die bewegingen dan kunnen gaan: hard is traag en weinig, zacht is snel en veel.

Comfort kan je ook instellen

Wil je comfortabel en stabiel rijden, dan heb je goeie sterke veren nodig die de auto makkelijk kunnen dragen, en dempers die genoeg vrijheid geven voor beweging, maar niet zo veel dat de auto gaat rollen of lang blijft in- en uitveren en daardoor instabiel wordt.

Wil je zo hard mogelijk over een circuit, dan heb je echt supersterke veren nodig, want in iedere bocht zullen je veren ook de extra kracht van de g-kracht (middelpuntvliegende kracht) op moeten vangen.
En je dempers zullen overeenkomstig sterk moeten zijn zodat de auto niet te snel rolt, maar zo stabiel mogelijk gehouden wordt.

Wanneer je met de afstelling van de dempers gaat spelen, zul je merken wat “stabiliteit” van je auto betekend 😁. Als je daar te grof mee omgaat weet je aan het einde van een bochtig dijkje precies wat we bedoelen.
Koop je bij ons instelbare dempers dan leggen we je precies uit wat je er mee kan en hoe je dat doet. We zijn altijd voor iedereen bereikbaar als je hulp met instellen wilt.

Nog even over veren en dempers

Veren zijn er als lineaire en progressieve uitvoering:
Lineair betekend dat ze over het hele veerbereik hetzelfde zijn.
Progressief betekend dat ze tijdens het inveren in het begin als slappe veren reageren, later als sterkere veren.

Dempers zijn er ook in verschillende uitvoeringen:
Twintube is een constructie die gebruikt wordt voor minder zware belasting, prima voor 95% van het gebruik van de MX5.
Monotube is een constructie die ook onder zwaardere belasting constant blijft, dus beter geschikt voor wat langduriger sportief rijden; ze koelen de olie beter.

Al met al is de juiste vering uitzoeken wel een mooie puzzel, waar je veel kennis en ervaring in kwijt kan.

Het vervelende is weer dat er heel veel fabrikanten zijn, met ook weer verschillende productlijnen, dus er valt te veel te kiezen……, luxe problemen 🤣.

Wij helpen je graag met uitzoeken van je nieuwe schokbrekers, en stellen je auto ook voor je af zodat hij doet wat je wilt.
En…. we brengen ook je kennis op peil zodat je zelf veilig met je vering kan spelen als je dat wilt zonder dat de afstelling verloren gaat.