De NA en NB zijn intussen minstens 16 jaar oud.
Als je een auto van staal gebruikt raakt de lak beschadigd en kan water ooit ergens naar binnen, of ligt het staal eenvoudig bloot. Dan begint het oxidatieproces. Water en lucht bestaan voor een flink gedeelte uit zuurstof en staal reageert nu eenmaal met zuurstof.
Dorpels en kokerbalken.
Ja, alle standaard MX5-kleuren. En dat wordt best mooi.
Lang. Het is veel werk en je kan echt niet haasten omdat het sterk en mooi moet.
Bovendien is er veel vraag naar, en maar weinig capaciteit.
Is zo niet te zeggen. Kom langs of bel voor een afspraak. Dan bekijken we je auto zorgvuldig en vertellen je wat er eventueel moet gebeuren.
We zijn geen bodyshop. We kunnen wel kleine mankementen lassen, maar voor serieus schadeherstel kan je beter naar een echte specialist gaan.
Dorpels
Dorpels van auto’s zijn berucht. Maakt niet zo veel uit welke auto je hebt; dat is het punt waar bij vrijwel iedere auto de roest het eerst zichtbaar wordt.
Waarom?
Omdat daar alles tegenaan gegooid wordt door de draaiende wielen. Dus de lak raakt daarvan beschadigd en zie daar: zuurstof kan bij het staal komen.
Er zit wel bescherming, maar die raakt ook vaak door gebruik beschadigd.
Je gebruikt de dorpels ook om de auto op te tillen voor een bandenwissel, of gewoon bij de garage. De lak die er op zit heeft het zwaar te verduren, hoe zuinig je ook op je auto bent.
Hoe zie je of een dorpel gerepareerd moet worden?
Daar valt veel over te zeggen. Ik hou het kort: voor een APK keuring mag de dorpel niet meer dan 50% roest hebben. En ja, dat is voor interpretatie vatbaar, door zowel de keurmeester van de garage als die van de RDW.
Maar dan hebben we het over de direct zichtbare buitenkant. De structurele balk die onzichtbaar binnenin de dorpel zit mag niets geen roest hebben. Logisch, want je wilt niet dat de structuur van je auto verzwakt is als je hem als sportauto gebruikt, of met je liefste naast je een toertochtje maakt. Nu is die goed beschermt en hopelijk ook getectyleerd, dus dat is meestal wel OK.
Kokerbalken
De NB is het grootste slachtoffer van doorgeroeste kokerbalken. De NA’s hebben daar minder last van.
Die balken lopen vanaf de voorvering tot aan de koplampen. Het stuk waar de roest zich vormt is het stuk vanaf je voorband naar voren. Als je met iets hard daar op klopt en het geluid is niet dat van een hard stuk staal, is het zaak verder te kijken.
Als je mazzel hebt is het alleen oppervlakkige roest en moet je gaan onderhouden. Maar het kan ook zijn dat daar dan al diepere roest, tot zelfs komplete gaten zitten. Dan is er maar één remedie. Een goede lasser en dito materiaal en het aangetaste stuk er uitslijpen en vervangen. Een auto met meer dan oppervlakkige roest op die plekken wordt gegarandeerd afgekeurd.
Kost dat?
Moeilijk op een website te zeggen. Kom langs of bel voor een afspraak.
We kijken zorgvuldig naar je auto en kunnen dan zeggen wat er nodig lijkt te zijn.
Wees gerust, we hebben geen goudkoorts maar wel honger naar tevreden klanten en geven je dus een eerlijk antwoord.