Verlagen

Hoe, met wat, en wat er bij komt kijken.

  • Uiterlijk
  • Veren, dempers en de combinatie
  • Veiligheid en prestaties: uitlijnen
  • Kosten in tijd en geld
  • Wat doe ik nu?

Uiterlijk

Uiterlijke schoonheid bestaat natuurlijk enkel en alleen in het brein van de kijker, over smaak valt echt niet te twisten…. Uitspraken in dit stukje zijn dan ook 100% persoonlijk.


Een MX5 die op een rijhoogte staat zoals de 10th anniversary NB is voor mij beeldschoon.
Maar die rijhoogte komt wel met een nadeel: hij staat dan eigenlijk een fractie te laag voor het technische ontwerp en dus zal je, net zoals Mazda heeft gedaan, een aanpassing aan de ophanging moeten doen. Daarover later meer in een deep dive.


De combinatie van veren en dempers

Schokdempers zijn ogenschijnlijk eenvoudige dingen, maar technisch gezien zijn het -afhankelijk van de kwaliteit- geavanceerde machientjes waarvan de onderdelen heel precies op elkaar zijn afgestemd. Als je verlagingsveren koopt zonder op de combinatie met je dempers te letten zal je dat dan ook direct merken: de auto ligt lager, maar de dempers kunnen hun werk niet meer aan als de veren niet sterk genoeg zijn, of niet genoeg progressie in hun veerwerking hebben.

Veiligheid en prestaties: uitlijnen

Als je aan het verlagen van je MX5 denkt zal veiligheid niet één van de aspecten zijn waar je over nadenkt. Het gaat je waarschijnlijk om óf het uiterlijk, of sportievere wegligging.
Als je veiligheid wel een aspect maakt krijg je daar veel voor terug; als je naast je stoere uiterlijk er voor zorgt dat je auto toch nog veilig is, blijft hij langer heel…….. 😉
En als je voor de sportiviteit gaat zorgt een veilig uitgangspunt ervoor dat je alleen maar harder kunt 😎
Ik leg het uit:
Een lage(re) auto heeft een andere afstelling nodig; je wielen staan door het verlagen nu eenmaal anders en zonder aangepaste afstelling gedraagt je auto zich ineens niet meer voorspelbaar.
Een auto die verlaagt is heeft meer camber, en de verhouding tussen de hoeveelheid camber op de voor- en achteras bepaald voor een groot gedeelte het gedrag van je auto.
Niet super belangrijk bij hele lage snelheden of zolang je alleen rechtdoor gaat, maar wel als je door een bocht moet, vlot in verkeer mee wilt en op een bochtig dijkje zonder angst de maximum snelheid 😇 wilt kunnen rijden.
Naast camber kan je bij een MX5 nog meer afstellen, voor alle 4 de wielen afzonderlijk (!) en dat geeft heel veel mogelijkheden om je auto perfect op de nieuwe hoogte af te stellen.

Helaas kan er -juist door al die mogelijkheden- ook veel misgaan en doet je auto dan niet wat hij kan of wat jij wilt.
Wij kennen de mogelijkheden en onderlinge afhankelijkheden. Vanuit de theorie maar vooral ook vanuit de praktijk met alle modellen MX5’s. Wij rijden daarnaast graag met de MX5 op het circuit, en dan niet echt voor de lol, nee…..: wanneer wij het circuit op gaan moet het hard, harder, hardst. Daardoor weten wij intussen heel precies wat een MX5 kan, hoe je dat erin moet schroeven, en wat voor spullen je ervoor nodig hebt. 

Kosten in tijd en geld

Onderdelen:

Een set schokbrekers met veren waarmee je je auto kan verlagen koop je al voor ±€550,=.
Maar pas op: goedkoop is al snel duurkoop. Losse verlagingsveren moeten we echt afraden: niet doen. Dat leg ik graag uit met goede onderbouwing, maar neem het nu ajb van ons aan.
Dus voor NA tot en met ND vanaf €1.000,= voor een setje waar je echt de wegligging én de looks flink mee kan verbeteren en leuk mee kan spelen, tot >€1.200,= als je serieuzer aan het werk gaat. Wij adviseren om niet voor een goedkoper setje te gaan als je iets van kritisch wilt kunnen zijn.
Schokbrekersets zijn er in alle prijsklassen, als je wilt kan je zo €5.000,= uitgeven.
Daarnaast heb je vrijwel altijd een set nieuwe uitlijnbouten nodig; 
NA en NB ± €125,=. NC en ND ± €150,=.

Tijd:

Wanneer je de schokdempers vervangt, is het altijd twee sessies aan werk. Eerst het feitelijk vervangen van de schokdempers en de uitlijnbouten. Dan eenritje over een slechte weg om de dempers de tijd te geven naar de uiteindelijke stand te zakken. Daarna kan je de auto pas goed uitlijnen, en dat is dan sessie twee.
De vering vervangen is bij alle modellen in tijd goed te doen, maar de leeftijd van de auto kan voor vertraging zorgen door roest en (rubber) onderdelen die het niet overleven wanneer ze los gehaald worden en daarna weer vastgezet.

Uitlijning:

De uitlijning, die bij andere schokbrekers of rijhoogte altijd opnieuw gedaan moet worden, geeft per model een andere uitkomst.
Het onderstel van de NA en NB is helemaal geweldig, van de NC en ND ongelooflijk goed.
De MX5’s hebben allemaal een echt sportonderstel en zijn tot in de fijnste details af te stellen. Dat vraagt veel kennis en ervaring.
Wij weten inmiddels precies hoe we je auto naar jouw wensen af moeten stellen en je krijgt hem dan ook weer mee zoals jij wilt.

Over de uitlijning van alle modellen hebben we een uitgebreide uiteenzetting; kijk verder op de site voor meer info.

Pff, hoop info: wat doe ik nu?

De wegligging van je auto is voor je plezier en je veiligheid. Dat is allebei niet te vertalen in geld en zo ongeveer het belangrijkste aan je hobby: de MX5. Dus kan je het eigenlijk alleen maar fout doen, het moet perfect anders geeft je auto je niet het plezier waar je hem voor hebt.
Jij doet dit één keer of hoogst zelden, wij doen het vaak, soms zelfs dagelijks. En voor verschillende type mensen, daarom leveren we alleen maar maatwerk.
Dus kom naar Hattem met je auto.
Wij weten welke vragen we je moeten stellen, we kunnen inschatten hoeveel werk je auto hiervoor vraagt, en kunnen je de juiste spullen adviseren zodat je niet te veel uitgeeft.

Je betaald bij ons misschien niet minder, maar je krijgt wel veel meer……