Remmen deep dive

Over de remmen is veel te vertellen.
Zoals Mazda de remmen van een MX5 aflevert zijn ze zonder meer prima en goed in staat je van vertrouwen te voorzien, ook bij sportief gebruik.

Maar: er is altijd een “maar”…..

Bij het onderhoud kan het zomaar mis gaan.
We gaan geen gruwelverhalen vertellen over hoe remmen soms mishandeld worden in garages, maar we hebben er genoeg.

Remmen met een hydraulisch systeem is niet meer of minder dan het omzetten van bewegingsenergie in warmte met oliedruk.
Omdat het systeem zo werkt, mag er niets anders in je systeem zitten dan remolie. Dus geen (vochtige) lucht of zelfs water. Lucht en waterdamp absorberen de oliedruk, en dat gedeelte van de druk gaat dus verloren; je kan er niet meer mee remmen.

Remolie

Remolie trekt water aan (hygroscopisch). En omdat je remsysteem nooit helemaal 100% lekdicht is, komt er na verloop van tijd steeds meer water in je remsysteem terecht, aangetrokken door je remolie.

Remolie heeft een kookpunt, oplopend met de kwaliteit van de olie, vanaf 190C tot 320C.
Water heeft een kookpunt van 100C, op zeeniveau.
Dit maakt direkt duidelijk dat je eigenlijk geen water in je olie kan gebruiken, maar doordat er geen 100% lekdicht remsysteem bestaat is het onvermijdelijk.

Als wij je remolie analyseren adviseren we je de olie te vervangen na ongeveer één jaar, of bij 2% vochtgehalte. Gebruik je je auto op trackdays, dan is de grens nog veel lager.

Zodra je stevig remt kunnen je remklauwen niet alle warmte meer afvoeren en begint de olie mee op te warmen en zodra je olie dus de 100C begint te naderen wordt het % vocht in je olie heel belangrijk: het water begint te koken en vormt gas. Gas is samenpersbaar, dus slurpt je remdruk op. Geen remdruk, geen remkracht ☹️ .

Wij gebruiken na uitgebreide ervaringen op circuits alleen nog maar ATE. Dat is ook de enige remolie die we verkopen, en gebruiken bij service aan je remmen. Die olie heeft een hoog kookpunt en trekt niet meer water aan dan andere, dus kan je er veel harder mee remmen, en blijft de olie ook langer alle remdruk leveren. Wel zo prettig dat je remolie overcapaciteit heeft.

Bij service aan je remmen vervangen we altijd de olie. Je kan immers niet met olie rijden die té vers is, er zit niet veel in het systeem en op deze manier zorgen we voor dat het systeem altijd vocht en lucht vrij is. We gebruiken een machine om je olie te verversen die de nieuwe olie onder druk en pulserend in je remsysteem perst. Daarmee trillen we luchtbelletjes die zich vastgezet hebben in bochten van je remleidingen of verdeelblokken of andere onderdelen los en worden ze afgevoerd. Ook zorgen we dat ABS en StabilityControl hun oude olie en lucht loslaten. Het is echt wel wat meer dan het ouderwetse rondpompen met het rempedaal, wat alleen maar goed kan werken met een super simpel systeem met rechte leidingen.

Remblokken

Remblokken zorgen voor de feitelijke omzetting van de bewegingsenergie naar warmte.
Dit is het onderdeel van je remsysteem wat -terecht- het meeste aandacht krijgt.
Ze doen het echte werk en je krijgt er het meest mee te maken, want ze slijten best hard en zijn een van de eerste dingen waar naar gekeken wordt bij een APK-keuring.

Remblokken zijn er in veel kwaliteiten, en de goede vaak ook in varianten van zacht (heel veel remkracht, korte levensduur) tot heel hard (minder dan veel remkracht, lange levensduur).

Het belangrijkste van een remblok is dat het goed past: zo veel mogelijk van je remschijf gebruikt. Dat klinkt raar, maar “hoera” blokjes voor weinig passen dan (misschien) wel in je remklauw, maar gebruiken dan niet je volledige schijf. Ook de pasvorm in de remklauw laat nog wel eens te wensen over, of ze worden geleverd zonder goed passende geleiders en klemmen, zodat je de oude, reeds versleten spullen moet gebruiken en je het gevaar loopt dat ze vast gaan zitten. Gewoon slordig gemaakt en afgeleverd, je krijgt waar je voor betaald…., maar oppervlakkig beschouwd kunnen ze voldoen.

Remstof is ook een belangrijk aspect: blokken slijten en dat slijtageproces levert gas en stof op. Remstof zie je heel duidelijk op je velgen: de laag stof die zich daar in verloop van tijd op vast zet is hoofdzakelijk remstof, oftewel remblok in stofvorm.
EBC bijvoorbeeld maakt remblokken die veel minder remstof produceren; beter voor je velgen én het milieu.

Heel veel fabrikanten maken remblokken, het is een slijtage onderdeel en daar wordt door veel fabrikanten op ingesprongen, ze willen graag een stukje van die markt.
Ons advies is om het bij een in remmen gespecialiseerde fabrikanten te houden, die leveren hogere kwaliteit, en er is veel slechts te koop.

EBC is een voorbeeld van een fabrikant die hoge kwaliteit blokken maakt.
EBC maakt bijvoorbeeld remblokken die veel minder remstof produceren; beter voor je velgen én het milieu (green stuff), maar ook remblokken die echt alleen voor het circuit bedoeld zijn: mega veel remkracht, maar ook mega duur (€250,= voor een setje voor de voorwielen). En dan een heel scala voor wat je maar met je auto normaal doet, van boodschappenblokken tot trackday, van fietsen tot trucks.

Origineel Mazda is goed, duur, en geven veel remstof.
We kunnen een setje goede schijven en redelijke blokken leveren voor <150,=.

Bij remmen geldt: je leven kan er vanaf hangen, dus wees ajb niet zuinig.

Welke blokken voor sportief/circuit gebruik

Dan wordt het een ander verhaal.
Waarschijnlijk wissel je dan vaker van remblokken/schijven en pas je je remsysteem aan aan wat je er mee gaat doen.
Voor een trackday bijvoorbeeld, wil je remblokken die het zware werk aankunnen, en snel opwarmen, want daar heb je op een druk bezochte trackday niet veel ruimte voor.
Bij een race heb je genoeg tijd om je remmen op temperatuur te krijgen, en vanaf dat moment wil je super-remkracht tot het einde van de race, dus enorme capaciteit.

Als (goed) voorbeeld de verschillende EBC-remblokken:
Green stuff: remblok voor (ook sportief) straatgebruik, met minimaal remstof.
Red stuff: voor (sportief) straatgebruik en doet het goed op een trackday, bijna geen remstof.
Yellow stuff: voor sport/circuitgebruik. Voor maximale remkracht moeten deze eerst even opwarmen (dus niet echt aan te raden voor straatgebruik)

Al naar gelang je rijstijl kan je dus remblokken kiezen die bij je gevoel en je budget passen.

Remklauwen

De Mazda remklauwen werken gewoon prima, ook als je ze zwaar belast.
Op de MX5-modellen zitten verschillende maten schijven, en je kan de standaard klauwen met kleine aanpassingen ook op de grotere maat schijven gebruiken.
Je kan het remsysteem van een NA dus wat grotere capaciteit geven met de standaard Mazda remonderdelen.
Remklauwen hebben niet het eeuwige leven, maar kunnen bij goed onderhoud het hele auto-leven mee. Doe je dat, dan hoef je ze nooit te vervangen.

Schijven

Er zijn verschillende maten schijven op de MX5:

ModelDiameter schijven
NA 1.6voor 235mm – achter 231mm
NA 1.8voor 255mm – achter 251mm
NB 1.6 en 1.8voor 255mm – achter 251mm
NBFL 1.6 en 1.8voor 255mm – achter 251mm
NBFL 1.8 “sportonderstel”voor 270mm – achter 276mm
NC en NCFLvoor 290mm – achter 280mm
ND 1.5voor 258mm – achter 255mm
ND 2.0voor 280mm – achter 280mm

Je kan als je wilt ook “big brake” kits kopen. Voor het uiterlijk, want een MX5 is niet zo zwaar. Dat lage gewicht zorgt ervoor dat je niet zoveel remkracht nodig hebt als zo’n kit kan leveren.

Hoofdcilinder/Rembekrachtiger

Mazda gebruikt verschillende rembekrachtigers in de modellen.
Zo kan je, met wat aanpassingen, de grotere en krachtigere rembekrachtiger/hoofdremcilinder combinatie uit een NBFL in de NA gebruiken.

Race

Als je je auto wilt gaan gebruiken voor races geldt van het bovenstaande alleen de algemene beschrijvingen.
Race series hebben vrijwel altijd een reglement waarin het remsysteem voorgeschreven wordt; je hebt dan dus geen keuze.

MX5onderhoud en jou remmen

Wat kan MX5onderhoud voor je remmen doen?
Alle verschillende onderdelen vervangen door nieuw of laten reviseren.
Je remmen upgraden naar grotere schijven met bijbehorende klauwen en remblokken.
Afstellen: eerst olie vervangen, en dan je pedaal zó afstellen dat het voor jou precies goed voelt.
Een after market remdrukverdeler inbouwen zodat je de verhouding tussen remkracht voor en achter aan kan passen voor een trackday bijvoorbeeld.
Leidingen vervangen als ze niet meer goed genoeg zijn voor de APK.
Remslangen vervangen door staalomwonden, zodat je meer remdruk kan opbouwen.
Remproblemen analyseren en oplossen.