Hoe ver kan je gaan met een turbo of compressor op je MX5?

Garret 2554

Als je op zoek bent naar meer PK’s, hou dan in je achterhoofd dat wanneer je niet snel bent met 90PK, je auto dat ook niet vanzelf wordt met 500.
Je auto (en jij 😉) moet die power wel aankunnen.
Vergeet dus vooral je koeling, remmen, ophanging, uitlijning, en banden niet.
Je MX5 is een echte sportauto waar je menig veel duurdere auto mee zoek kan rijden….. als je er maar voor zorgt dat alles minstens werkt zoals ontworpen, en echt goed afgesteld is.

Heel klein beetje geschiedenis

Het motorblok van de MX5 NA en NB stamt af van een motorontwerp waar een turbo in opgenomen is (323 GTX). Daardoor is het in zijn generatie (1980 -1995) een van de beste blokken om te tunen; hij is gemaakt voor de vele PK’s van een turbo/compressor.
De motoren van de NC en ND zijn anders ontworpen, maar nog steeds met motorsport in het achterhoofd, dus ook die kunnen wel wat extra PK’s aan. Er zijn niet voor niets aardig wat raceklasses voor de verschillende MX5’s.

What could possibly go wrong? 😁


Nou, er zijn grenzen: als je echt te ver gaat komen er (stukken van) onderdelen plotseling in de berm of grindbak terecht, terwijl jij nog denkt “zo, dit gaat lekker hard”.

In de tabel verderop staan die grenzen. Maar lees hem met de conditie van de motor en je aandrijflijn in je achterhoofd.
Verwacht geen probleemloze 100.000 Km als je dagelijks 300 PK uit een slecht onderhouden motorblok perst met al 250.000 Km matig onderhoud op de klok.
De tabel geeft de grenzen voor een NA/NB blok in goede conditie. Je begrijpt het 😉

Overigens zijn fouten in de tune van de ECU de grootste oorzaak van opgeblazen motoren, niet de leeftijd. Wij gebruiken voor de NA en de NB voornamelijk de Megasquirt 3, de NC en ND tunen we op de fabrieks ECU.
Bij het tunen op een turbo of compressor besteden we dagen aan de tuning, juist hierom. .

Wat kan een NA / NB motor aan:

OnderdeelKoppel op de wielen in NmKoppel op de krukas in NmPK op de wielenPK op de krukasOpmerking
Motorblok540540> 400> 400Gietijzer “closed deck” ontwerp. Kan tot 500PK op de wielen leveren. Het 1.8 VVT blok is nog iets sterker.
Zuigers400 – 410440330 – 350350 – 380Zuigers kunnen smelten, let op uitlaatgastemperatuur
Drijfstangen300 – 325325 – 350280 – 300300 – 330Drijfstangen buigen door te hoog toerental, detonatie, hoog koppel <4.000 toeren, of zwakke oliefilm.
Oliepomp380 – 400400 – 440320 – 360350 – 400Hoge belastingwisselingen: toerenbegrenzer, boost cut, toerentallen >7.000 kunnen de aandrijving van de pomp slopen. 
Krukas540540400400De krukas is heel sterk, maar kan kapot. Hoge belastingwisselingen en bijv. launchcontrol met 400PK is dodelijk.
Krukasdemper270 – 340310 – 380230 – 260260 – 300Eigenlijk kan de standaard demper >200 PK niet aan. Voor betrouwbaarheid moet er een sterkere in als bescherming tegen pieken.
5 – bak340350 – 370270 – 300300Launchcontrol en ruw bedienen van de koppeling sloopt hem. Met speciale versnellingsbakolie kan je de levensduur wat rekken. Zorg voor isolatie tegen de hitte van de downpipe zodat hij koel blijft.
6-bak450 – 475460 – 510270 – 300300Zelfde als de 5-bak
1.6 differentieel240 – 270270 – 300200 – 220250Het 6 inch ringwiel kan eigenlijk geen turbo waardes aan. Een 1.8 diff past ook als je de 1.8 assen mee monteert.
Torsen differentieel> 400> 400> 400> 400Gaat alleen kapot op een dragstrip
Koppeling170200160190Tja, is gewoon te zwak voor een geblazen blok. Beter om een wat zwaardere te monteren

Dit zijn maximum waardes. Als je het veilig voor het blok wilt houden, en daarmee gegarandeerd lang plezier wilt hebben van je MX5 voor relatief weinig geld, stop dan bij 200-220Pk op de wielen.
Dat kan je met een netjes (door ons) gebouwd standaard blok met een goede tune makkelijk halen. Hij blijft dan bij goed onderhoud heel lang heel en tegelijk bloedsnel op uitdrukkelijk verzoek.
Doe je dat, dan heb je een auto waaraan je constant voelt dat hij alles wat je wilt moeiteloos kan leveren. Je zou zelfs een flinke caravan de bergen op kunnen trekken.
Wil je meer, dan moet je dus op de afzonderlijke onderdelen gaan letten bij je revisie en gaat het meer geld kosten.